[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
اسامی داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

11

نسخه های نشریه 

     36

مقالات منتشر شده

318

تعداد داوران

263

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 8، شماره 27 - ( 6-1400 ) ::
جلد 8 شماره 27 صفحات 52-29 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی تشکیل نظام‌های صنفی از منظر سیاستگذاری تقنینی
محمدقاسم تنگستانی* ، محمدرضا رفیعی
چکیده:   (750 مشاهده)
با توجه به جایگاه کلیدی اصناف در تأمین کالاها و خدمات عمومی، از منظر حقوقی تنظیم چارچوب فعالیت و نحوه اداره آنها ضروری است. این مهم می‌تواند به شیوه‌های متعددی صورت گیرد. از جمله اینکه دولت خود مستقیماً به این کار مبادرت ورزد، امر تنظیم را به صاحبان این اصناف واگذار کند (خودتنظیمی) و یا به صورت مشارکتی انجام شود (هم‌تنظیمی). الگوهای خودتنظیمی و هم‌تنظیمی زمینه تشکیل نظام‌های صنفی را فراهم می‌آورند. با عنایت به شکل‌گیری نظام‌های صنفی متعدد در نظام حقوقی ایران از ابتدای سده معاصر، این پژوهش درصدد ارزیابی نظام حقوقی حاکم بر ایجاد نظام‌های صنفی از منظر سیاستگذاری تقنینی است و عمدتاً بر واکاوی ضرورت‌ها و چالش‌های تشکیل نظام‌های صنفی خاص (در کنار نظام صنفی عام) متمرکز است. بر اساس یافته‌های پژوهش پیش‌رو، اصولاً تشکیل نظام‌های صنفی خاص، به دلایلی همچون تبعیض بین اصناف و آسیب‌های ناشی از تورم قوانین و مقررات باید به قاعده صورت گیرد؛ حال آنکه در نظام حقوقی ما الگوی مشخصی برای ایجاد نظام‌های صنفی خاص وجود ندارد. همچنین قوانین مربوط در بسیاری از مؤلفه‌های مشترکِ مهم، دارای اختلافاتی ناموجه هستند؛ این چالش‌ها و نیز ایرادهای وارد بر نظام صنفی عام، بازنگری در سازوکارهای قانونی تشکیل نظام‌های صنفی را ضروری کرده است.
واژه‌های کلیدی: تنظیم اصناف، نظام صنفی عام، نظام‌های صنفی خاص، خودتنظیمی.
متن کامل [PDF 410 kb]   (925 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tangestani M, rafiee M. Evaluation the formation of guild organizations from the perspective of legislative policy. qjal 2021; 8 (27) :29-52
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-860-fa.html

تنگستانی محمدقاسم، رفیعی محمدرضا. ارزیابی تشکیل نظام‌های صنفی از منظر سیاستگذاری تقنینی. حقوق اداری. 1400; 8 (27) :29-52

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-860-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 27 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 46 queries by YEKTAWEB 4645