:: دوره 6، شماره 16 - ( 9-1397 ) ::
جلد 6 شماره 16 صفحات 229-251 برگشت به فهرست نسخه ها
نظارت قضایی دیوان عدالت اداری بر مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و شورای نگهبان
سیدمجتبی واعظی1، سیدمحمد حسینی2
1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (587 مشاهده)
در نظام حقوقی ایران همواره یکی از مسائل اختلافی، بحث در مورد صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در نظارت بر تصمیمات مراجع مختلف از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس خبرگان بوده است. این نهادها با اتکاء بر وظایف ذاتی خود و در خلال آن، به وضع تصمیماتی مبادرت می­کنند که برخی از آن­ها ماهیتاً صبغه­ای اداری دارند. با عنایت بر رویه­ی­ دیوان در نوع نگاه به تصمیمات این مراجع، هدف این نوشتار آن است که علاوه بر تبیین حوزه­ی صلاحیت مقرره­گذاری، با تعریفی اجمالی از اعمال سیاسی، قضایی، تقنینی و اداری، به بررسی وظایف نهادهای مارالاشعار پرداخته و پیش­فرض را بر این گذارده است که اعمال اداری آن­ها می­تواند موضوع بازنگری قضایی باشد. چرا که به تعبیری، دیوان عدالت اداری به عنوان یک نهاد عالی قضایی دارای صلاحیت عام و ذاتی در رسیدگی به دعاوی اداری است. از این­رو، تبصره­ی ماده­ی 12 قانون دیوان قابل انتقاد به نظر می­رسد و اصل نظارت­پذیری قدرت که ارتباط وثیقی با تضمین اصل حاکمیت قانون دارد، خروج بی­دلیل عموم مصوبات این نهادها را از حوزه­ی صلاحیت هیأت عمومی بر نمی­تابد. مضافاٌ؛ چنین استثنائاتی بر صلاحیت هیأت عمومی، یقیناً نقض حق افراد در دسترسی به مراجع صالح قضایی است.
واژه‌های کلیدی: عمل اداری، مقرره‌گذاری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، مجلس خبرگان
متن کامل [PDF 381 kb]   (404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 16 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها