الگوی مشارکتی تنظیم در بنادر ایران
|
سیدمهدی فرومند1، محمد راسخ*2 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشگاه شهید بهشتی |
|
چکیده: (1788 مشاهده) |
با تغییر رویکردهای مدیریتی دولتهای مدرن و واگذاری بسیاری از اعمال تصدی آنها به بخش خصوصی، نقش دولت در اقتصاد از دخالت مستقیم در بازار با کارکردهای کارفرمایی، مالکانه، تولیدی و توزیعی با تنظیم روابط و رفتار ذینفعان خصوصی جایگزین گردید. در این میان، بنادر تجاری به عنوان یکی از مراکز مهم اقتصاد ملی و بینالملل همواره با تحولات مدیریت نوین همگام بوده است. در این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی در مقام پاسخگویی به این سوال مهم میباشیم که کارکرد مشارکتی دولت و بخش خصوصی در تنظیم امور بندری که به نظر میرسد جایگاه خود را در بنادر تجاری ایران بیابد از چه ویژگیهایی برخوردار بوده و ساختار مشارکتپذیر عمومی - خصوصی چه تاثیری بر این امر داشته است. در پاسخ، نتیجه حکایت از غنای قوانین و مقرراتی دارد که در سالهای اخیر با تجویز روش مشارکت عمومی - خصوصی در ارائه خدمات بندری و دریایی وضع گردیده است؛ هرچند عدم تفکیک دقیق حوزههای تنظیم امور و تصدی بنادر و به دنبال آن، استمرار حضور بیش از انتظار دولت در این بخش نتایج مورد نظر را به همراه نداشته و لازم است با بهرهگیری از الگوی مشارکتی تنظیم امور بندری - دریایی شاهد تغییراتی در جهت توسعه این حوزه باشیم. |
|
واژههای کلیدی: تنظیم، بنادر تجاری، حاکمیت اقتصادی، الگوی مشارکتی |
|
متن کامل [PDF 238 kb]
(382 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|