@ARTICLE{, author = {}, title = {The Judicial Review of the Administrative Justice Court on the Nation's Exigency Council, Experts Parliament and Guardian Council's Regulations}, volume = {6}, number = {16}, abstract ={در نظام حقوقی ایران همواره یکی از مسائل اختلافی، بحث در مورد صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در نظارت بر تصمیمات مراجع مختلف از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس خبرگان بوده است. این نهادها با اتکاء بر وظایف ذاتی خود و در خلال آن، به وضع تصمیماتی مبادرت می­کنند که برخی از آن­ها ماهیتاً صبغه­ای اداری دارند. با عنایت بر رویه­ی­ دیوان در نوع نگاه به تصمیمات این مراجع، هدف این نوشتار آن است که علاوه بر تبیین حوزه­ی صلاحیت مقرره­گذاری، با تعریفی اجمالی از اعمال سیاسی، قضایی، تقنینی و اداری، به بررسی وظایف نهادهای مارالاشعار پرداخته و پیش­فرض را بر این گذارده است که اعمال اداری آن­ها می­تواند موضوع بازنگری قضایی باشد. چرا که به تعبیری، دیوان عدالت اداری به عنوان یک نهاد عالی قضایی دارای صلاحیت عام و ذاتی در رسیدگی به دعاوی اداری است. از این­رو، تبصره­ی ماده­ی 12 قانون دیوان قابل انتقاد به نظر می­رسد و اصل نظارت­پذیری قدرت که ارتباط وثیقی با تضمین اصل حاکمیت قانون دارد، خروج بی­دلیل عموم مصوبات این نهادها را از حوزه­ی صلاحیت هیأت عمومی بر نمی­تابد. مضافاٌ؛ چنین استثنائاتی بر صلاحیت هیأت عمومی، یقیناً نقض حق افراد در دسترسی به مراجع صالح قضایی است. }, URL = {http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-289-fa.html}, eprint = {http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-289-fa.pdf}, journal = {Administrative Law}, doi = {}, year = {2018} }