RT - Journal Article T1 - JF - smtc-qjal YR - 2014 JO - smtc-qjal VO - 1 IS - 2 UR - http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-33-fa.html SP - 159 EP - 220 AB - تبعیض قیمت یا قیمت گذاری تبعیض‌آمیز یکی از رویه‌های ضد رقابتی است که ممکن است در بازار رخ داده و در پی آن کالا و خدمات یکسان با قیمت‌های متفاوت به مصرف‌کنندگان عرضه گردد. از آن‌جا که این عمل، منافی اصل رقابت منصفانه در محیط اقتصادی بوده و گاهی نیز ممکن است به شکست بازار بینجامد؛ لذا وجود مقررات تنظیم‌کننده از سوی دولت‌ها در جهت پیشگیری و برخورد با آن ضروری تشخیص و برهمین اساس نیز بسیاری از کشورها مقرراتی را در این زمینه تدوین و از طریق مراجع اداری و قضائی به مرحله‌ی اجرا در آورده‌اند؛ از جمله‌ی این کشورها، ایالات متحده آمریکاست که قوانین مختلفی را به تصویب رسانده و الگویی برای سایر کشورها شده است. در کشور ما نیز اعمال تبعیض‌آمیز در همه‌ی زمینه‌ها از دیر باز مورد نهی قرار گرفته ولی نه تعریف کاملی از آن تاکنون ارائه شده، نه مبانی اقتصادی آن مورد تحلیل قرار گرفته و نه با آثار حقوقی آن به درستی برخورد شده است. در حالی که حجم وسیع اعمال تجاری و گسترش روز افزون بازارها در سطح جهانی موجب شیوع جلوه‌های مختلفی از قیمت گذاری تبعیض آمیز در ابعاد داخلی و بین‌المللی شده و مطالعه‌ی علمی آن در پرتو مقررات جاری را اجتناب ناپذیر ساخته است. LA eng UL http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-33-fa.html M3 ER -