TY - JOUR JF - smtc-qjal JO - qjal VL - 1 IS - 4 PY - 2014 Y1 - 2014/8/01 TI - TT - تحلیلی بر دوره آزمایشی استخدامی در قانون مدیریت خدمات کشوری N2 - افرادی که به خدمت در دستگاه اجرایی، برای اشتغال در مشاغل دولتی، پذیرفته می­شوند ممکن است صلاحیت علمی، عملی و اخلاقی لازم را نداشته باشند. در این صورت، تحقق نظام اداری کارامد و شایسته که با جذب و به کارگیری نخبگان تحقق می­یابد، دور از دسترس خواهد ماند. از این رو، قانون مدیریت خدمات کشوری پیش‌بینی نموده همه کسانی که شرایط ورود به استخدام رسمی را کسب می‌کنند، باید دوره­ای را با عنوان «دوره­ آزمایشی کارمندان»، به مدت سه سال سپری کنند. در این دوره، آموزش‌های لازم به مستخدم داده می­شود. اگر شرایطی از جمله: لیاقت، خلاقیت، کاردانی، روحیه خدمت به مردم، نوآوری و ... از مستخدم احراز و وی بتواند امتیازات لازم را کسب نماید، با تأیید گزینش، استخدام رسمی آزمایشی او به رسمی قطعی مبدّل خواهد شد. این مستخدمان در حکم مستخدمین رسمی و همانند آنها از حقوق و مزایای کامل برخوردارند. با این تفاوت که وضعیت آنها متزلزل است؛ زیرا اگر در ضمن یا پایان دوره آزمایشی یا حتی تمدید دوره به مدت دو سال، شرایط برای تبدیل به استخدام رسمی قطعی حصول نشود، ممکن است وضعیت آنها به استخدام پیمانی تغییر یابد یا حکم استخدامی آنها لغو شود. مطالعه حاضر جنبه‌های مختلف دوره آزمایشی را در قانون مدیریت خدمات کشوری مورد واکاوی قرار داده است SP - 89 EP - 112 AD - UR - http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-43-fa.html ER -