RT - Journal Article T1 - JF - smtc-qjal YR - 2020 JO - smtc-qjal VO - 7 IS - 21 UR - http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-545-fa.html SP - 257 EP - 283 AB - نظریه «اساسی­ سازی حقوق اداری» به مفهوم تزریق اصول و ارزش­های بنیادین حقوق اساسی به حقوق اداری و تبعیت حقوق اداری از آن­هاست که موجب تضمین و صیانت از حقوق اساسی افراد در رابطه با اداره می­گردد. در خصوص این نظریه توجه ویژه­ای به حقوق اداری فرانسه می­شود، زیرا اساساً این موضوع حاصل دکترین فرانسه است. اساسی سازی در کشور ما از پشتوانه نظری برخوردار نیست و پژوهش­های معدودی در خصوص آن صورت گرفته است. در این جا پرسش اصلی این است که آیا نظام حقوقی ایران از این قابلیت برخوردار است که بتوان اساسی سازی حقوق اداری را در آن اجرایی نمود؟ در این پژوهش با بررسی بنیان­هایِ اساسی حقوق اداری در قانون اساسی این نتیجه حاصل شد که حقوق اداری بخشی از قانون اساسی و در واقع عینیت­ بخش حقوق اساسی است. لذا با توجه به ویژگی هنجاری و دخالت­گری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر حقوق اداری؛ به عنوان شرط اصلی اساسی سازی و همچنین نقش کلیدی دیوان عدالت اداری در اجرایی کردن حقوق اساسی و توسعه رویه قضایی مربوط به حقوق و آزادی­های بنیادین می­توان از اساسی سازی تدریجی حقوق اداری در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران سخن گفت. LA eng UL http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-545-fa.html M3 10.29252/qjal.7.21.257 ER -