RT - Journal Article T1 - Study the Status of Public Policy and Policy Making in Training – Skills Courses in Iran JF - smtc-qjal YR - 2021 JO - smtc-qjal VO - 8 IS - 25 UR - http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-779-fa.html SP - 225 EP - 254 K1 - Policy-making K1 - public law K1 - government K1 - skills training courses K1 - educational policy-making AB - یکی از وظایف اصلی دولت‌ها، اعمال سیاست‌گذاری است. دولت‌ها وظایف گوناگونی را مطابق قانون برعهده دارند؛ اما باتوجه به اینکه در بعضی از موارد، ورود پیدا نمی­کنند یا نباید ورود یابند، بعضی از آن وظایف را با صلاحدیدی به بخش‌های دیگر واگذار می‌کنند. دولت‌ها می‌کوشند با تنظیم قواعد و مقررات و تدوین سیاست‌ها، نقش مدیریتی را به عهده بگیرند. دوره‌های آموزشی مهارتی، کلید توسعه پایدار در هر کشور است و در حال حاضر، اهمیت خاص آن بر کسی پوشیده و پنهان نیست. در کشور ما نیز ارائه‌دهندگان آموزش و متولیان تربیت مهارتی و فنی در سطوح مختلف، بسیار متنوع و گسترده هستند. وجود یک نظام منسجم و پویا در حوزه دوره‌های آموزشی و تربیت مهارتی ـ حرفه‌ای به همراه یک نهاد هماهنگ‌کننده، از الزامات تضمین کیفیت و ارتقای جایگاه آن در کشور است؛ باوجود تاکید بر جایگاه آن، همچنین تشکیل نهاد هماهنگ‌‌‌کننده؛ تشکیل یک نظام کارآمد متناسب ضروری به‌نظر می‌رسد. این پژوهش با هدف بررسی نهادهای سیاست‌گذار و خط‌مشی‌گذار در حوزۀ دوره‌های آموزشی مهارتی، به ‌‌‌دنبال توصیف وضعیت کنونی آنها و ارائه اولویت‌بندی از نهادها و دستگاه‌های سیاست‌گذار در این حوزه است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، و نحوۀ گردآوری داده‌های توصیفی از نوع پیمایشی است. برای رتبه‌بندی نهادها از تکنیک دلفی و آزمون تی استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از بین کلیه نهادهای مورد بررسی، هفت‌ نهاد خط‌مشی‌گذار موثر بر دوره‌های آموزشی مهارتی در کشور از دیدگاه خبرگان تعیین گردید. LA eng UL http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-779-fa.html M3 10.52547/qjal.8.25.225 ER -