TY - JOUR JF - smtc-qjal JO - qjal VL - 8 IS - 25 PY - 2021 Y1 - 2021/2/01 TI - Study the Status of Public Policy and Policy Making in Training – Skills Courses in Iran TT - بررسی وضعیت سیاست‌گذاری عمومی و خط‌مشی‌‌گذاری دولت در دوره‌های آموزشی مهارتی در ایران N2 - یکی از وظایف اصلی دولت‌ها، اعمال سیاست‌گذاری است. دولت‌ها وظایف گوناگونی را مطابق قانون برعهده دارند؛ اما باتوجه به اینکه در بعضی از موارد، ورود پیدا نمی­کنند یا نباید ورود یابند، بعضی از آن وظایف را با صلاحدیدی به بخش‌های دیگر واگذار می‌کنند. دولت‌ها می‌کوشند با تنظیم قواعد و مقررات و تدوین سیاست‌ها، نقش مدیریتی را به عهده بگیرند. دوره‌های آموزشی مهارتی، کلید توسعه پایدار در هر کشور است و در حال حاضر، اهمیت خاص آن بر کسی پوشیده و پنهان نیست. در کشور ما نیز ارائه‌دهندگان آموزش و متولیان تربیت مهارتی و فنی در سطوح مختلف، بسیار متنوع و گسترده هستند. وجود یک نظام منسجم و پویا در حوزه دوره‌های آموزشی و تربیت مهارتی ـ حرفه‌ای به همراه یک نهاد هماهنگ‌کننده، از الزامات تضمین کیفیت و ارتقای جایگاه آن در کشور است؛ باوجود تاکید بر جایگاه آن، همچنین تشکیل نهاد هماهنگ‌‌‌کننده؛ تشکیل یک نظام کارآمد متناسب ضروری به‌نظر می‌رسد. این پژوهش با هدف بررسی نهادهای سیاست‌گذار و خط‌مشی‌گذار در حوزۀ دوره‌های آموزشی مهارتی، به ‌‌‌دنبال توصیف وضعیت کنونی آنها و ارائه اولویت‌بندی از نهادها و دستگاه‌های سیاست‌گذار در این حوزه است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، و نحوۀ گردآوری داده‌های توصیفی از نوع پیمایشی است. برای رتبه‌بندی نهادها از تکنیک دلفی و آزمون تی استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از بین کلیه نهادهای مورد بررسی، هفت‌ نهاد خط‌مشی‌گذار موثر بر دوره‌های آموزشی مهارتی در کشور از دیدگاه خبرگان تعیین گردید. SP - 225 EP - 254 AD - KW - Policy-making KW - public law KW - government KW - skills training courses KW - educational policy-making UR - http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-779-fa.html DO - 10.52547/qjal.8.25.225 ER -