TI - Designing a Model of Antecedents of Public Service Motivation in Government Organizations PT - JOURNAL ARTICLE TA - smtc-qjal JN - smtc-qjal VO - 8 VI - 25 IP - 25 4099 - http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-769-fa.html 4100 - http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-769-fa.pdf SO - smtc-qjal 25 AB  - ﻧﻈﺮﻳﻪ اﻧﮕﻴﺰه ﺧﺪﻣﺖ ﻋﻤومی‌ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻛﻠﻴﺪی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دوﻟﺘﻲ ﻧﻮﻳﻦ، ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس اﺳﺘﻮار اﺳﺖ ﻛﻪ اﻧﮕﻴﺰهﻫﺎی ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﻣﺪﻳﺮان ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﺎ اﻧﮕﻴﺰه‌های موجود در ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﻲ، تفاوت‌های زیادی دارد. در میان سازمان‌های دولتی کشور، وزارت کشور و مخصوصا استانداری‌ها؛ نهادهای دولتی با کارویژه حاکمیتی هستند که باید در تمامی زمینه‌های مدیریتی (سیاسی، امنیتی، اقتصادی، عمرانی و ...) و به‌ویژه در تعامل با شهروندان، الگوی سایر دستگاه‌های اجرایی باشند که انگیزه خدمت در این‌بخش و پیشایند‌های آن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این پژوهش، بر اساس نوع هدف کاربردی و به لحاظ نوع روش، کیفی و شیوه توصیفی بود. به منظور جمع‌آوری داده‌های کیفی از ابزار مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه، از فن تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری، شامل خبرگان اجرایی شاغل در سیستم حاکمیتی و خبرگان علمی و دانشگاهی در رشته مدیریت دولتی بوده و نمونه آماری به روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی- شخصیتی با مضامین فرعی (تمایلات ارزشی و دینی فرد، تمایلات اخلاقی فرد، تمایلات ملی‌گرایانه در فرد، تمایلات جمع‌گرایانه و متغیرهای جمعیت‌شناسی)، عوامل سازمانی با مضامین فرعی(تجربه مثبت سازمانی، شایسته‌محوری سازمان، رهبری خادمانه در سازمان، طراحی شغل انسان‌گرا، فضیلت‌محوری سازمان‌، اهداف، ارزش‌ها و انتظارات سازمانی و جامعه‌گرایی سازمان ) و عوامل فرهنگی، اجتماعی با مضامین فرعی (رشد و تربیت در محیط اجتماعی مذهبی، یادگیری اجتماعی در بستر جامعه و فرهنگ خانوادگی) و پیشایندهای انگیزه خدمت عمومی در سازمان‌های حاکمیتی هستند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - smtc-qjal PG - 9 PT - Research YR - 2021