Administrative Law
حقوق اداری
qjal
Literature & Humanities
http://qjal.smtc.ac.ir
1
admin
2821-1561
2383-1863
8
10.61186/qjal
14
8888
13
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
7
20
online
1
fulltext
fa
امکان سنجی ایجاد مقام دادستان اداری
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف این تحقیق، بررسی حضور دادستان در دادرسی اداری است. مسأله آن است که آیا ایجاد نهاد دادستانی در دیوان عدالت اداری موجه است؟ مدعای ما آن بود که با توجه به نظام حقوقی ایران و نیز مباحث موجود، حضور دادستان در دو حوزۀ تصمیمات اداریِ موردیِ فاقد ذینفع مستقیم و رصد مصوبات دولتی در ساحت حقوق اداری ضروری است. بررسی­های ما که بر مبنای توصیفی </span></span><span style="font-size:11.0pt;">–</span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:11.0pt;"> تحلیلی و به صورت کتابخانه­ای (ضمن بهره­گیری از توضیحات شفاهی متخصصان حقوق اداری) انجام شدند؛ نشان داد با توجه به اصول قانون اساسی، ایجاد نهاد دادستانی در دیوان عدالت اداری، واجد مبنای نظری و قانونی است؛ همچنین گرچه برخی ترتیبات در این مرجع تا حدی برخی کارکردهای دادستان را متبادر بهذهن می­سازند؛ اما به طور مشخص هیچ سازوکاری برای حل مسائل در دو حوزۀ مهمِ تصمیمات اداریِ فاقد ذینفع خاص و نیز رصد مصوبات دولتی وجود ندارد؛ از اینرو وجود مقام دادستان در دیوان عدالت اداری برای تعقیب این موارد به نام جامعه و حقوق عامه موجه است. در این میان، هرگونه تجویز نهایی باید با عنایت به اصل استقلال قضات و لزوم پرهیز از سیاست­زدگی دادستان اداری انجام شود. </span></span>
دیوان عدالت اداری, دادستان اداری, احقاق حقوق, نظارت
225
248
http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-344-8&slc_lang=fa&sid=1
سیدشهاب الدین
موسوی زاده مرکیه
10031947532846002815
10031947532846002815
Yes