:: دوره 9، شماره 31 - ( 6-1401 ) ::
جلد 9 شماره 31 صفحات 96-74 برگشت به فهرست نسخه ها
امکان‌سنجی تشکیل هیئت‌های رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاه‌های دولتی؛ مبانی، الگوها، چالش‌ها و راهکارها
محمدقاسم تنگستانی*
چکیده:   (96 مشاهده)
تعبیه نظام حقوقی مناسب برای رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاه­های دولتی در ایران، در ادوار مختلف دغدغه سیاستگذاران نظام اداری کشور بوده است. به­رغم سپری­شدن سال­های متمادی از شناسایی مراجع شبه­قضایی در نظام حقوقی ایران و نیز حجم فزاینده دعاوی مطروح در شعب دیوان عدالت اداری، هم­اینک رسیدگی به شکایات استخدامی (مگر برخی موارد استثنایی) توسط شعب دیوان مزبور صورت می­گیرد. نوشتار پیش­رو با برگرفتن روش توصیفی- تحلیلی درصدد بررسی مبانی مدیریتی و حقوقی ایجاد هیئت­های رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاه‌های دولتی و نیز بررسی تحلیلی الگوهای سازماندهی هیئت­های مزبور و در نهایت، واکاوی چالش­ها و ارائه راهکارهای قابل پیشنهاد جهت ایجاد نظام حقوقی و اداری مناسب برای رسیدگی به شکایات مذکور است. براساس یافته­های این پژوهش، ایجاد هیئت­های فوق از منظر مدیریتی، موجه و از حیث حقوقی، امکان­پذیر است. در کوتاه­مدت با انتخاب الگوی ایجاد هیئت­های یک­مرحله­ای و در میان­مدت با ایجاد مرحله تجدیدنظر به شرحی که در این نوشتار به آن پرداخته شده، با رفع چالش­های حقوقی و فراحقوقی موجود در این زمینه (از جمله اخذ مجوز قانونگذار، وضع آیین رسیدگی مناسب و ضابطه­مند نمودن رسیدگی از حیث مدت رسیدگی و اجتناب از جانبداری)، امکان ارتقاء وضعیت کنونی رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان وجود دارد. نتایج و پیشنهادهای مندرج در این مقاله، رهاورد مناسبی را پیش­روی سیاستگذاران نظام اداری کشور جهت ایجاد نظام حقوقی مناسب برای رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاه­های دولتی قرار می­دهد.
 
واژه‌های کلیدی: حق دادخواهی، مراجع شبه‌قضایی، کاهش حجم دعاوی دیوان عدالت اداری، نظام استخدامی، دستگاه قضایی.
متن کامل [PDF 396 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 31 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها