:: دوره 8، شماره 24 - ( 10-1399 ) ::
جلد 8 شماره 24 صفحات 27-9 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش دیوان عدالت اداری در دادرسی شرعی تصمیمات موردی اداری
احسان آقاشاهی*1، مهدی هداوند2، حسین منوری3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2- دانشگاه علامه طباطبائی
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس
چکیده:   (4626 مشاهده)
اصول چهارم و یکصد و هفتادم قانون اساسی، فقهای شورای نگهبان و دیوان عدالت اداری را به عنوان مرجع نظارت بر جنبه شرعی مقررات اداری پیش‌بینی کرده است؛ امّا درخصوص نظارت بر جنبه شرعی تصمیمات و اقدامات موردیِ واحدهای دولتی و مأمورین آنها،  حکم خاصی را مقرر نکرده است. در این میان، هرچند برمبنای ماده 122 قانون دیوان عدالت اداری، موارد سکوت در این قانون، به قانون آیین دادرسی مدنی و قانون اجرای احکام مدنی ارجاع شده است؛ ولی مشخص نیست که در صورت سکوت قوانین بالا، آیا قاضی دیوان عدالت اداری می‌تواند همچون دعاوی جزایی (موضوع اصل 167 قانون اساسی) و دعاوی مدنی (موضوع ماده 3 ق.آ.د.م) در فرض کامل یا صریح نبودن قوانین موضوعه یا تعارض آنها با یکدیگر و یا عدم وجود قانون در قضیه مطرح شده، با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوی معتبر و اصول حقوقی که مغایر با موازین شرعی نباشند، حکم قضیه را صادر کند؟ و یا آنکه می‌بایست در صورت مغایرت تصمیم موردی مقام اداری با قواعد شرعی، موضوع را از فقهای شورای نگهبان استعلام نماید؟ در راستای تحلیل فرض‌های بالا و با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و با بررسی موردی رویه قضایی شعب دیوان عدالت اداری، در این نوشتار به این رهیافت کلی دست یافته‌ایم که برخلاف وجود خلأهای قانونی مهم در این موضوع، امکان استناد به قواعد شرعی و فقهی در جریان رسیدگی به دعاوی مطرح‌شده در شعب دیوان عدالت اداری وجود دارد. 
واژه‌های کلیدی: دیوان عدالت اداری، دادرسی شرعی، شرعیّت، تصمیمات موردی، شورای نگهبان
متن کامل [PDF 276 kb]   (2074 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 24 - ( 10-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها