ابزار تنظیم بازار بیمه در ایران
|
مهرنوش کیال* ، محمود باقری  |
|
|
چکیده: (1851 مشاهده) |
بیمه، نوعی خدمت است و مانند همه کالاها و خدمات دارای بازار است؛ هرچند بازار بیمه به دلیل ویژگیهای خاصی که دارد، دربردارنده سه رکن: خریدار، فروشنده و تنظیمگر است. درواقع، تنظیم و نظارت دو مفهوم توأمان هستند که بهمنظور شناسایی مواردی که بازار در آن با شکست مواجه میشود، به قصد کنترلکردن نارساییهای ناشی از موارد مذکور اعمال میگردد؛ بنابراین، مقاله حاضر با روش توصیفی – تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که اهمیت تنظیم بازار بیمه توسط دولت چیست و از چه ابزارها و روشهایی برای تنظیمگری بیمه در ایران استفاده میگردد؟ و آیا توانستهاند منجر به تنظیم و نظارت صحیح و کارا بر بازار ییمه گردند؟
هرچند هر دولتی با توجه به شرایط و امکاناتی که دارد، روشها و ابزارهایی را برای تنظیم و نظارت بر بازار بیمه به کار میبرد؛ در صنعت بیمه ایران از روش کنترل و دستور و متعاقب آن، ابزارهایی استفاده میگردد که جزء ابتداییترین و قدیمیترین روش و ابزارها محسوب شده است و کشورهای توسعهیافته که دارای بازارهای بیمه پیشرو هستند، دیگر روش مذکور را سودمند ندانستهاند و از آن استفاده نمیکنند و با توجه به خصوصیسازی و آزادسازی بازار بیمه در سالیان اخیر، به نظر میرسد روش و ابزارهای اعمالشده، فاقد کارایی لازم هستند و ضروری است از طریق تغییر قوانین و مقررات، اصلاحاتی در این زمینه انجام گردد. |
|
واژههای کلیدی: ابزار تنظیمگری، بازار بیمه، تنظیم، روش تنظیمگری، نظارت |
|
متن کامل [PDF 708 kb]
(547 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|