[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

12

نسخه های نشریه 

     41

مقالات منتشر شده

358

تعداد داوران

290

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 8، شماره 26 - ( 3-1400 ) ::
جلد 8 شماره 26 صفحات 193-171 برگشت به فهرست نسخه ها
ابزار تنظیم بازار بیمه در ایران
مهرنوش کیال* ، محمود باقری
چکیده:   (1851 مشاهده)
بیمه، نوعی خدمت است و مانند همه کالاها و خدمات دارای بازاراست؛ هرچند بازار بیمه به دلیل ویژگی‌‌های خاصی که دارد، دربردارنده سه رکن: خریدار، فروشنده و تنظیم‌گر است. درواقع، تنظیم و نظارت دو مفهوم توأمان هستند‌ که به‌منظور شناسایی مواردی که بازار در آن با شکست مواجه می‌شود، به قصد کنترل‌کردن نارسایی‌های ناشی از موارد مذکور اعمال می‌گردد؛ بنابراین، مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که اهمیت تنظیم بازار بیمه توسط دولت چیست و از چه ابزارها و روش‌هایی برای تنظیم‌گری بیمه در ایران استفاده می‌گردد؟ و آیا توانسته‌اند منجر به تنظیم و نظارت صحیح و کارا بر بازار ییمه گردند؟
هرچند هر دولتی با توجه به شرایط و امکاناتی که دارد، روش‌ها و ابزارهایی را برای تنظیم و نظارت بر بازار بیمه به کار می‌برد؛ در صنعت بیمه ایران از روش کنترل و دستور و متعاقب آن، ابزارهایی استفاده می‌گردد که جزء ابتدایی‌ترین و قدیمی‌ترین روش و ابزارها محسوب شده است و کشورهای توسعه‌یافته که دارای بازارهای بیمه پیشرو هستند، دیگر روش مذکور را سودمند ندانسته‌اند و از آن استفاده نمی‌کنند و با توجه به خصوصی‌سازی و آزادسازی بازار بیمه در سالیان اخیر، به نظر می‌رسد روش و ابزارهای اعمال‌شده، فاقد کارایی لازم هستند و ضروری است از طریق تغییر قوانین و مقررات، اصلاحاتی در این زمینه انجام گردد.
واژه‌های کلیدی: ابزار تنظیم‌گری، بازار بیمه، تنظیم، روش تنظیم‌گری، نظارت
متن کامل [PDF 708 kb]   (547 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kayal M, bagheri M. Insurance market regulation tools in Iran. qjal 2021; 8 (26) :171-193
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-816-fa.html

کیال مهرنوش، باقری محمود. ابزار تنظیم بازار بیمه در ایران. حقوق اداری. 1400; 8 (26) :171-193

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-816-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 26 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4710