:: دوره 9، شماره 28 - ( 9-1400 ) ::
جلد 9 شماره 28 صفحات 134-115 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثر حکمرانی بازارگرایانه بر همگانی بودن خدمات عمومی
علی طاهری*، ابراهیم موسی زاده
چکیده:   (116 مشاهده)
خدمات عمومی یکی از نظریه‌های مهم و پایه‌ای حقوق اداری ایران است و به‌رغم برخی تحولات در این حوزه، همچنان جایگاه مهم و اساسی خود را در سیستم اداری ایران حفظ کرده است. اکنون، حدود سه دهه از پیگیری سیاست‌های بازارگرایانه و ایجاد تحول در بخش دولتی ایران مبتنی بر اصول و ارکان «مدیریت دولتی نوین» می‌گذرد. با توجه به آنکه حقوق اداری به طرز ناگسستنی با تاریخ روابط میان دولت و بازار پیوند خورده است و اساساً ظهور مفهوم خدمات عمومی، محصول نگرش به ضرورت مداخله دولت در بازار و امور اقتصادی و اجتماعی بوده است، این پرسش مطرح می‌شود که آیا حاکمیت سیاست‌های بازارگرایانه، خدمات عمومی و به‌ویژه وصف همگانی بودن این خدمات را تضعیف نخواهد کرد؟ برای پاسخ به این پرسش ضمن مرور مفاهیم حکمرانی بازارگرایانه و خدمات عمومی، از دو چارچوب مشهور برای ارزیابی کیفی میزان همگانی بودن خدمات عمومی با استفاده از روش تحلیلی-‌ توصیفی بهره گرفته‌ایم و مشخص شد، حکمرانی بازارگرایانه موجب کمرنگ شدن و از میان رفتن همگانی بودن خدمات عمومی می‌شود. بر این اساس پیشنهاد شده است با توجه به نظریات جدیدتر نظیر خدمات عمومی نوین یا دولت نئووبری، خدمات عمومی و نقش دولت در ارائه آنها بازمهندسی شود و تا آن زمان، سیاست‌های جبرانی نیز در پیش گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: حکمرانی بازارگرایانه، مدیریت دولتی نوین، خدمات عمومی، نئولیبرالیسم، همگانی بودن
متن کامل [PDF 267 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 28 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها