[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

12

نسخه های نشریه 

     41

مقالات منتشر شده

358

تعداد داوران

290

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 9، شماره 29 - ( 12-1400 ) ::
جلد 9 شماره 29 صفحات 218-195 برگشت به فهرست نسخه ها
ظرفیت‌ها و الگوهای قابل‌اجرا در نظام اداری ایران به‌منظور کاربست الگوی مدیریت دولتی نوین
محمود کریمی ، سیدمجتبی واعظی* ، علی فقیه حبیبی
چکیده:   (1710 مشاهده)
مدیریت دولتی نوین، شاخه‌ای جدید در دانش مدیریت است که بر ارتقای مؤلفه‌ها و عناصر مدیریتی در سازمان‌ها تمرکز دارد. بنیان اصلی این اندیشه بر ارائه الگوهایی تازه جهت ایجاد ساختارمندنمودن بیش‌تر نظام اداری و دست‌یابی به یک حقوق اداری بالنده استوار است. با توجه به آثار چشمگیر الگوی «مدیریت دولتی نوین» بر نحوه حکمرانی در جهان امروز، این پژوهش با روشی توصیفی‌تحلیلی به دنبال یافتن پاسخی برای چیستی ظرفیت‌ها و الگوهای قابل‌اجرا در نظام اداری ایران و هم‌چنین، بررسی زمینه‌های مناسب به‌منظور کاربست الگوی مذکور است. ردپای آموزه‌های مدیریت نوین دولتی در ایران را در دو سطح سیاست‌گذاری و اجرایی می‌توان مشاهده کرد. سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به تمرکززدایی و خصوصی‌سازی اقتصاد توجه داشته و فراتر از مرحله هنجاری و مقررات‌گذاری، به نهادسازی نیز تعمیم یافته است. برای مثال، شورای رقابت در توسعه استانداردهای مدیریت نوین دولتی و تنظیم بازارکنشگری مهم محسوب می‌شود. وجوه نوین مدیریتی و قواعد ویژه سطح اجرایی را نیز در قوانین و مقررات اداری، بالاخص قانون مدیریت خدمات کشوری، می‌توان مشاهده نمود. هم‌چنین، همان‌گونه که اصل سوم قانون اساسی بر ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور تأکید دارد، فهم مدیریت عمومی نوین می‌تواند زمینه اصلاح ساختاری- هنجاری در نظام حقوق اداری ایران را فراهم سازد.
واژه‌های کلیدی: قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیریت دولتی نوین، نظام اداری، نهادسازی
متن کامل [PDF 429 kb]   (383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi M, vaezi S M, faghih habibi A. Applicable Capacities and Models in the Iranian Administrative System to apply the new public management model. qjal 2022; 9 (29) :195-218
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-939-fa.html

کریمی محمود، واعظی سیدمجتبی، فقیه حبیبی علی. ظرفیت‌ها و الگوهای قابل‌اجرا در نظام اداری ایران به‌منظور کاربست الگوی مدیریت دولتی نوین. حقوق اداری. 1400; 9 (29) :195-218

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-939-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 29 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4710