Administrative Law
حقوق اداری
qjal
Literature & Humanities
http://qjal.smtc.ac.ir
1
admin
2821-1561
2383-1863
8
10.61186/qjal
14
8888
13
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
10
33
online
1
fulltext
fa
بازتعریف مفهوم تنظیمگری: از رویکرد تمرکز گرا تا عدم تمرکز
Redefining of the Concept of Regulation: From Centered to Decentered Approach
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span b="" lang="AR-SA" mitra="" style="font-family:"><span style="color:black">تنظیمگری، مفهومی مناقشهبرانگیز است که از منظر نهادهای دولت، میزان تمرکز و عدم تمرکز، منافع، موضوع، بخش، فعالیت تحتتنظیم، تنظیمشوندگان، چگونگی وضع پایش و اجرای قواعد و مقامها یا نهادهای متکفل آن، اختیار، ارکان، ابزار، قاصدانه بودن یا نبودن، مستقیم یا غیرمستقیم بودن، رسمییا غیررسمیبودن، مشارکت، تأمین منافع، خیر و رفاه عمومی و حتی جغرافیای تنظیمگری برداشتهای متفاوت و گاه متعارض از آن شده است. در عین حال اگرچه متداولترین برداشت از این مفهوم، رویکرد دولت- محور و فرمان و کنترل است که بهموجب آن تنظیمگری توسط دولت و از طریق قواعد حقوقی دارای ضمانت اجرای رسمی اعمال میشود، اما این رویکرد، به رقم اهمیتش، بهتنهایی قادر به ارائه تصویری جامع از آنچه در قلمرو تنظیمگری، به ویژه در بستر حکمرانی غیرمتمرکز و شبکهایِ متشکل از بازیگران گوناگون، بهویژه نهادهای مستقل تنظیمگر عمومی دولتی و غیردولتی، بنگاههای خصوصی، و جامعه مدنی، رخ میدهد نیست. بر این اساس در این نوشتار با مروری بر ادبیات تنظیمگری و بررسی تعاریف گوناگون آن، نشان داده میشود که تنظیمگری نه منحصر به نوع فرمان و کنترل است و نه دولتْ، یگانه تنظیمگر است. پس از تحلیل تنظیمگری به مثابه ابزار حکمرانی غیرمتمرکز، تعریف نگارندگان از این مفهوم، بر مبنای مرور تعاریف موجود و تحلیل خود از موضوع، ارائه میشود و یکایک اجزاء تعریفِ ارائهشده، توجیه و تبیین میشود.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10.5pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-size:11.0pt"><span style="color:black">Regulation is a heavily contested concept which have been interpreted from different points of view including among others: state institutions; centered or de-centeredness; interests; subject; sector; the regulated activities; the regulatees; ways of rule-making, rule-monitoring and rule-enforcement; authorities or institutions in charge of it; discretion; tools; being intentional or non-intentional, direct or indirect, formal or informal; participation; provision of public interest, commonweal, and public welfare; and even the geography of regulation. However, command and control approach stating that regulation by the State through the use of legal rules backed by sanctions alone, despite its importance, can not explain and describe in a comprehensive manner what is happening in the realm of regulation, consisting of different actors, including independent state or non-state regulatory institutions, businesses and the civil society, and its influence on society. Based on this, in the present article, by reviewing the literature on regulation, its various definitions are examined and then it is shown that regulation is not limited to command and control, nor is the state the only regulator. After giving an analysis of regulation as decentered governance tool, the authors present a definition of this concept, based on reviewing present literature and their own analysis, and each of presented definition's components and elements will be described and justified. </span></span></span></span></span></span><br>
تنظیمگری, فرمانوکنترل, تمرکز و عدم تمرکز
regulation, command and control, centered or de-centeredness
245
269
http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-997-15&slc_lang=fa&sid=1
mahdi
hadavand
مهدی
هداوند
10031947532846005690
10031947532846005690
No
farhad
jam
فرهاد
جم
10031947532846005691
10031947532846005691
Yes