Administrative Law
حقوق اداری
qjal
Literature & Humanities
http://qjal.smtc.ac.ir
1
admin
2821-1561
2383-1863
8
10.61186/qjal
14
8888
13
fa
jalali
1392
11
1
gregorian
2014
2
1
1
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تطبیقی سازمان بازرسی کل کشور و نهاد آمبودزمان
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">از آن جایی که سوء مدیریت و فساد اداری و مالی در دستگاههای اداری و اجرائی عامل مؤثری در ایجاد نارضایتی میان مردم و تضعیف پایههای حکومت در هر جامعهای محسوب میشوند؛ لذا بهترین روش مبارزه با بیقانونی و سوء جریان در اداره امور کشور و مؤثرترین تدبیر برای پیشگیری از بروز جریان ناسالم اداری، وجود نظارت مستمر و ایجاد نهادهای خاص نظارتی در کشورها است نهادهای نظارتی و بازرسی در هر کشوری تضمینکننده سلامت دستگاههای اداری و دولتی است. نظر به اهمیت و کارکرد این نهادها در کشور ما به موجب اصل 174 قانون اساسی، نظارت بر حسن و صحت اجرای قوانین در دستگاههای اداری بر عهده سازمان بازرسی کل کشور است. از طرف دیگر در نظامهای حقوقی مختلف دنیا، یکی از مهمترین سازوکارهای نظارت و کنترل بر دستگاههای اداری، تحت عنوان نهاد آمبودزمان به چشم میخورد که معمولاً در تعامل با پارلمان، به شکایات شهروندان علیه نهادهای عمومی و دولتی به شکل غیرقضائی رسیدگی میکند<span dir="LTR">.</span> با توجه به شباهتهایی که در صلاحیتهای سازمان بازرسی و نهاد آمبودزمان به چشم میخورد، آیا میتوان سازمان مزبور را بهعنوان یک آمبودزمان در نظام حقوقی کشورمان پذیرفت؟ باتوجه به این مهم، مقاله حاضر با تعمق در ساختار و کارکردهای دو نهاد مزبور، شباهتها و تفاوتهای ساختاری و کارکردی آن دو را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد<span dir="LTR">.</span></p>
سازمان بازرسی کل کشور, آمبودزمان, نظارت, تظلم خواهی غیرقضائی
127
158
http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-12&slc_lang=fa&sid=1
علی محمد
فلاحزاده
1003194753284600164
1003194753284600164
Yes
گروه حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
زهرا
زارعی
1003194753284600165
1003194753284600165
No
دانشگاه علامه طباطبایی