Administrative Law
حقوق اداری
qjal
Literature & Humanities
http://qjal.smtc.ac.ir
1
admin
2821-1561
2383-1863
8
10.61186/qjal
14
8888
13
fa
jalali
1399
2
1
gregorian
2020
5
1
7
22
online
1
fulltext
fa
ظرفیتهای حقوقی خصوصی سازی بنادر تجاری ایران و چالشهای پیشرو
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Mitra;">بنادر</span> <span style="font-family:B Mitra;">ما با توجه به ماهیت دوگانه حاکمیتی و تصدی اقتصادی فعالیت</span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Mitra;">های بندری و دریایی و نقشی که دولت در این زمینه و مالکیت و مدیریت آنها بر عهده دارد، همواره با شرایط خاص و متفاوتی نسبت به سایر بنگاههای اقتصادی دولتی که در فهرست برنامه خصوصیسازی قرار گرفتهاند، مواجه بوده اند. ضمن آنکه فقدان قوانین و مقررات مورد نیاز بر پیچیدگی این امر میافزاید و ضروری است ضوابط شفافی در مطابقت با قوانین فرادستی و شرایط روز اقتصاد ملی و ملاحظات جهانی شدن، وضع شود و به حیطه اجرا درآید، تا علاوه بر منافع عمومی، جاذبههای فعالیت بخش خصوصی با کارکردی بینالمللی در آن حفظ گردد. در این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی در مقام پاسخگویی به این سوال اساسی هستیم که برای خصوصیسازی بنادر تجاری کشور، ظرفیتهای حقوقی چیست، مشکلات و موانع پیشرو کدامند. در پاسخ به این نتیجه رسیدهایم که هرچند مقررات موجود، زمینههای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر تا حدودی فراهم نموده است،اما با استمرار حضور دولت در این فعالیتهای تصدیگرایانه اقتصادی و علیرغم توسعه روشها و ابزارهای خصوصیسازی در آنها، هنوز با توجه به طبع انحصاری بنادر، ظرفیتهای لازم برای فعالیت های مبتنی بر آزادسازی و مقرراتزدایی همراه با اصلاحات ساختاری که از مقدمات خصوصیسازی این مراکز مهم اقتصادی و در عین حال حاکمیتی میباشد، فراهم نگردیده است. </span>
آزادسازی, برونسپاری, بنادر تجاری, خصوصیسازی, مقرراتزدایی
149
172
http://qjal.smtc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-142&slc_lang=fa&sid=1
سیدمهدی
فرومند
10031947532846002880
10031947532846002880
No
محمد
راسخ
10031947532846002881
10031947532846002881
Yes