امکانسنجی تشکیل هیئتهای رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاههای دولتی؛ مبانی، الگوها، چالشها و راهکارها
|
محمدقاسم تنگستانی* |
|
|
چکیده: (1202 مشاهده) |
تعبیه نظام حقوقی مناسب برای رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاههای دولتی در ایران، در ادوار مختلف دغدغه سیاستگذاران نظام اداری کشور بوده است. بهرغم سپریشدن سالهای متمادی از شناسایی مراجع شبهقضایی در نظام حقوقی ایران و نیز حجم فزاینده دعاوی مطروح در شعب دیوان عدالت اداری، هماینک رسیدگی به شکایات استخدامی (مگر برخی موارد استثنایی) توسط شعب دیوان مزبور صورت میگیرد. نوشتار پیشرو با برگرفتن روش توصیفی- تحلیلی درصدد بررسی مبانی مدیریتی و حقوقی ایجاد هیئتهای رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاههای دولتی و نیز بررسی تحلیلی الگوهای سازماندهی هیئتهای مزبور و در نهایت، واکاوی چالشها و ارائه راهکارهای قابل پیشنهاد جهت ایجاد نظام حقوقی و اداری مناسب برای رسیدگی به شکایات مذکور است. براساس یافتههای این پژوهش، ایجاد هیئتهای فوق از منظر مدیریتی، موجه و از حیث حقوقی، امکانپذیر است. در کوتاهمدت با انتخاب الگوی ایجاد هیئتهای یکمرحلهای و در میانمدت با ایجاد مرحله تجدیدنظر به شرحی که در این نوشتار به آن پرداخته شده، با رفع چالشهای حقوقی و فراحقوقی موجود در این زمینه (از جمله اخذ مجوز قانونگذار، وضع آیین رسیدگی مناسب و ضابطهمند نمودن رسیدگی از حیث مدت رسیدگی و اجتناب از جانبداری)، امکان ارتقاء وضعیت کنونی رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان وجود دارد. نتایج و پیشنهادهای مندرج در این مقاله، رهاورد مناسبی را پیشروی سیاستگذاران نظام اداری کشور جهت ایجاد نظام حقوقی مناسب برای رسیدگی به شکایات استخدامی کارکنان دستگاههای دولتی قرار میدهد.
|
|
واژههای کلیدی: حق دادخواهی، مراجع شبهقضایی، کاهش حجم دعاوی دیوان عدالت اداری، نظام استخدامی، دستگاه قضایی. |
|
متن کامل [PDF 396 kb]
(702 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|