نظارت هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) بر قراردادهای اداری آسیبشناسی ساختار و صلاحیت
|
میثم ابوطالبی نجف آبادی ، ولی رستمی* ، فرامرز عطریان ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
|
|
چکیده: (233 مشاهده) |
قراردادهای اداری به عنوان یکی از بسترهای عمده فساد در امور عمومی ذکر میشوند. با توجه به تأمین اعتبار قراردادهای اداری از بودجه عمومی و مبلغ بالای این قراردادها، مقامات اداری در انجام تصمیم اداری مربوطه تحت تأثیر منافع شخصی قرار میگیرند. با توجه به افزایش کارایی و بهرهوری سازمانهای اداری و ضرورت حمایت و تضمین حقوق شهروندان در مقابل سوء استفاده مقامات عمومی، نظارت بر قراردادهای اداری امری ضروری میباشد. در این راستا مراجع نظارتی متعددی نظارت بر قراردادهای اداری را اعمال میکنند که هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) یکی از آنها است. حال اینکه قراردادهای اداری دارای چه ویژگیهایی هستند که نظارت بر آنها لازم میشود و هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) به عنوان یک مرجع اختصاصی نظارتی تا چه حدی میتواند به اعمال نظارت بر قراردادهای اداری بپردازد و چالشهای پیشرو این مرجع کجاست، موضوع مورد بحث مقاله حاضر میباشد که نگارندگان با ارجاع به نظام حقوقی ایران در صدد تبیین آن هستند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به دنبال تجزیه و تحلیل موضوع هستیم. یافتههای این مقاله نشان میدهد که نظارت این مرجع دارای آسیبهای ساختاری مانند عدم وجود نماینده قوه مقننه در هیات مذکور و برخی آسیبهای صلاحیتی چون، عدم صلاحیت نظارت بر معیارها و روشهای ارزیابی پیشنهادها است. در این راستا به نظر تدوین یک آیین نظارتی ویژه جهت نظارت این هیات بر قراردادهای اداری و تشریفات حاکم بر آن ضروری است.
|
|
واژههای کلیدی: فساد، قراردادهای اداری، هیات رسیدگی به شکایات، نظارت، ساختار، صلاحیت |
|
متن کامل [PDF 660 kb]
(100 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|