مقایسه شایستگیهای حرفهای معلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان با معلمان استخدام شده از طریق آزمون استخدامی
|
روح اله حقیقی امین آبادی* ، مهدی نصیری |
|
|
چکیده: (156 مشاهده) |
جذب و استخدام معلمان کارآمد و اثربخش اولین و اصلیترین قدم در فرایند اثربخشی آموزش و پرورش میباشد. هدف این پژوهش ارزیابی و مقایسه شایستگیهای حرفهای معلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان با معلمان استخدام شده از طریق آزمون استخدامی (ماده 28) از دیدگاه مدیران مدارس میباشد. پژوهش حاضر از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری شامل 2043 نفر از معلمان جدیدالاستخدام با سابقه یک تا دوسال استان اصفهان بود. حجم نمونه براساس جدول جرسی و مرگان شامل 322 نفر برآورد شد که به شیوه نمونهگیری خوشهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید دانشگاه و صاحبنظران آموزش و پرورش تائید و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 94% بدست آمد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرمافزارهای آماری SPSS22استفاده شد و با توجه به نتایج آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف و شاپیرو ویلک مبنی بر غیر نرمال بودن توزیع آماری دادهها، برای مقایسه معنیداری تفاوت میانگین دو نمونه مورد بررسی از آزمونهای ناپارامتریک t و برای دو نمونه مستقل از آزمون «کولموگروف-اسمیرنوف Z» استفاده شد. نتایج نشان میدهد، مدیران، شایستگی معلمان استخدام شده از طریق آزمون استخدامی (ماده 28) را در ابعاد نگرش، مهارت، توانایی و ویژگیهای شخصیتی، در سطح اطمینان 95% و بعد دانش را در سطح اطمینان 90% از شایستگیهای معلمان استخدام شده از طریق دانشگاه فرهنگیان بالاتر ارزیابی نمودهاند.
|
|
واژههای کلیدی: شایستگی، اثربخشی، استخدام، تربیت معلم، شایستگی، صلاحیتها، دانشگاه فرهنگیان، معلمان، استخدام |
|
متن کامل [PDF 439 kb]
(53 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|