[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

12

نسخه های نشریه 

     47

مقالات منتشر شده

364

تعداد داوران

290

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 12، شماره 42 - ( 5-1404 ) ::
جلد 12 شماره 42 صفحات 54-31 برگشت به فهرست نسخه ها
«چالش‌ها و فرصت‌های تحول دیجیتال در اجرای اصل لزوم ارائه دلایل در حقوق اداری»
امین بنازاده اردبیلی*
چکیده:   (1188 مشاهده)
اصل لزوم ارائه دلایل تصمیمات اداری به عنوان رکنی اساسی در حقوق اداری، شفافیّت و پاسخگویی نهادهای عمومی را تضمین مینماید. این پژوهش با این سؤال که «تحول دیجیتال چه چالشها و فرصتهایی را برای اجرای اصل لزوم ارائه دلایل در حقوق اداری ایجاد مینماید؟» به بررسی تأثیرات تحول دیجیتال بر این اصل پرداخته و با روش توصیفی- تحلیلی، چالشها و فرصتهای تحول دیجیتال را در چارچوب اتحادیه اروپا تحلیل می‌نماید. چالشها شامل: «الگوریتمهای غیرشفاف، ناهماهنگیهای حقوقی، مقاومت سازمانی، و نابرابری دسترسی» هستند که از پیچیدگیهای فنی تا شکافهای اجتماعی را دربرمیگیرند. در مقابل، فرصتها شامل: «تقویت شفافیّت، بهبود دسترسی عادلانه، کاهش خطاهای انسانی، و تسهیل نظارت قضایی و شهروندی» است. فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی قابل تفسیر و پلتفرمهای چند زبانه، با طراحیهای تطبیقی، تجربه کاربری را برای گروههای متنوع بهینهسازی نموده و اعتماد عمومی را افزایش میدهند. با این حال، محدودیتهایی مانند کمبود زیر ساخت‌های دیجیتال در مناطق محروم و نیاز به سواد دیجیتال، مانع تحقق کامل این اصل در فضای الکترونیک شده است. این تجربیات، با توجه به چالشهای مشترک دیجیتالی شدن نظامهای اداری، مانند نیاز به زیرساخت‌های دیجیتال و سواد فناوری، میتواند اصلاحات حقوقی و فنی در ایران را هدایت نماید. تقویت اجرای اصل لزوم ارائه دلایل تصمیمات اداری در عصر تحول دیجیتال نیازمند سیاستگذاریهای هماهنگ و سرمایهگذاری در فناوری‌های نوین میباشد.
 
واژه‌های کلیدی: دلایل تصمیمات اداری، تحول دیجیتال، چالش‌ها، فرصت‌ها، الگوریتم‌ها
متن کامل [PDF 5983 kb]   (314 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. عطریان، فرامرز (1396). حقوق اداری تطبیقی اداره خوب مطالعه تطبیقی نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپا، تهران: انتشارات میزان.
2. هداوند، مهدی و مشهدی، علی (1395). اصول حقوق اداری(در پرتو آراء دیوان عدالت اداری)، چاپ چهارم، تهران: انتشارات خرسندی. چاپ چهارم.
3. انصاری، باقر (1401). «مطالعه حقوقی تبعیض الگوریتمی»، فصل‌نامه دانش حقوق عمومی، شماره 38.
4. رضائی‌زاده، محمدجواد، عطریان، فرامرز (1393). «اصل الزام به ارائه دلایل تصمیمات اداری در پرتو مفهوم اداره‌ی خوب: مطالعه‌ی تطبیقی نظام حقوقی ایران و اتحادیه‌ی اروپا»، فصل‌نامه دانش حقوق عمومی، ، شماره 10.
5. مرادی برلیان، مهدی، تنگستانی، محمدقاسم (1402) «الگوریتم و حقوق اداری؛ چالش‌ها و راهکار‌ها»، فصل‌نامه حقوق اداری، شماره 34.
6. Craig, P. (2012). EU administrative law. Oxford University Press. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199568628.001.0001]
7. Hofmann, H. C. H., & Klotz, L. (2024). Digital administrative law: Principles and practices. Cambridge University Press.
8. Pasquale, F. (2015). The black box society: The secret algorithms that control money and information. Harvard University Press. [DOI:10.4159/harvard.9780674736061]
9. Ryan, M, and Steve Foster. (2023). Unlocking Constitutional and Administrative Law. 5ndEd. London: Routledge. [DOI:10.4324/9781003262138]
10. Siebel, T. M. (2019). Digital transformation: Survive and thrive in an era of mass extinction. Rosetta Books.
11. Wade, W., & Forsyth, C. (2014). Administrative law (10th ed.). Oxford University Press. [DOI:10.1093/he/9780199683703.001.0001]
12. Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). Leading digital: Turning technology into business transformation. Harvard Business Review Press.
13. Bloomberg, J. (2018). Digitization, digitalization, and digital transformation: Confuse them at your peril. Forbes.
14. G. C. Leonelli. (2023). Fragmented Transparency: The Visibility of Agency Science in European :union: Risk Regulation, European Journal of Risk Regulation, Volume 14, Issue 2. [DOI:10.1017/err.2022.47]
15. Janowski, T. (2015). Digital government evolution: From transformation to contextualization. Government Information Quarterly, 32(3). [DOI:10.1016/j.giq.2015.07.001]
16. Kaminski, M. E. (2019). Algorithmic accountability and public law. Law & Technology Journal, 28(1).
17. Margetts, H., & Dunleavy, P. (2013). The second wave of digital-era governance: A quasi-paradigm for government on the web. Philosophical Transactions of the Royal Society A, 371(1987). [DOI:10.1098/rsta.2012.0382] [PMID]
18. Deutsche Telekom. (2019). Digital government: Enhancing user experience in public services. Deutsche Telekom AG.
19. European Commission. (2023). Digital public services report. European :union:.
20. European Commission. (2024). Digital transformation and public services: Progress report. European :union:.
21. European Court of Auditors. (2022). Digital transformation in EU public administrations. European :union:.
22. European Court of Auditors. (2024). Transparency in digital governance: Lessons from EU member states. European :union:.
23. European Court of Auditors. (2024). Advancing digital infrastructure in EU governance. European :union:.
24. OECD. (2023). Digital government index: Enabling transparent and accountable public services. OECD Publishing.
25. OECD. (2024). Digital governance: Transparency and accountability. OECD Publishing.
26. United Nations. (2022). United Nations e-government survey 2022: The future of digital government. United Nations Department of Economic and Social Affairs. https://publicadministration. un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-E-Government-Survey-2022
27. European :union:. (2016). Regulation
28. (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data (General Data Protection Regulation). Official Journal of the European :union:, L 119, 1-88.
29. European :union:. (2024). Regulation
30. (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council laying down harmonised rules on artificial intelligence (Artificial Intelligence Act). Official Journal of the European :union:, L 168, 1-144.
31. ISO/IEC 42001. (2023). Artificial intelligence - Management system. International Organization for Standardization.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banazadehardebili A. Challenges and Opportunities of Digital Transformation in Implementing the Duty to Give Reasons in Administrative Law. qjal 2025; 12 (42) :31-54
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1423-fa.html

بنازاده اردبیلی امین. «چالش‌ها و فرصت‌های تحول دیجیتال در اجرای اصل لزوم ارائه دلایل در حقوق اداری». حقوق اداری. 1404; 12 (42) :31-54

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1423-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 42 - ( 5-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4732