[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 12 - ( 11-1396 ) ::
جلد 4 شماره 12 صفحات 61-78 برگشت به فهرست نسخه ها
اقدامات ملی در حمایت از نمودهای فرهنگ عامه
حسن سلیمانی ، الهام مجیدیان
چکیده:   (474 مشاهده)
توسعه تکنولوژی ارتباطات، استفاده تجاری از نمودهای فرهنگ عامه را به حد غیر قابل انتظاری افزایش داده است. امروزه افراد در جهان به راحتی می‌توانند تولیدات مبتنی بر فرهنگ عامه را در مراکز تجاری مختلف جهان مشاهده، خریداری و تقلید نمایند؛ لذا تجاری‌سازی فرهنگ عامه به این نحو، نگرانی‌هایی فراوانی را برای کشورها و جوامع محلی به همراه داشته است و در بسیاری از موارد این گونه تجاری‌سازی هیچ‌گونه نفعی برای کشورها و مردم بومی به همراه نداشته است. همه این موارد، سبب شده است که نیاز به تدوین یک سیستم حقوقی قوی در سطح ملی برای حمایت از فرهنگ عامه که کنترل بیشتری برای جوامع محلی و دولت ملی برای استفاده از نمودهای فرهنگ عامه را فراهم آورد، در میان کشورها احساس گردد. بر همین اساس، به منظور برقراری نظم و انضباط بر این فعالیت‌ها، نهادهای قانون‌گذاری کشورها از مدل‌های مختلف قانون‌گذاری برای حمایت از نمودهای فرهنگ عامه استفاده نموده‌اند. در این مقاله تلاش خواهد شد، ضمن بررسی این مدل‌های قانون‌گذاری به مطالعه قوانین و مقررات تصویب شده از سوی برخی کشورها در خصوص حمایت از نمودهای فرهنگ عامه بپردازیم.
واژه‌های کلیدی: نمودهای فرهنگ عامه، حقوق مالکیت فکری، کپی‌رایت.
متن کامل [PDF 157 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


سلیمانی حسن، مجیدیان الهام. اقدامات ملی در حمایت از نمودهای فرهنگ عامه. حقوق اداری. 1396; 4 (12) :61-78

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-162-fa.html



دوره 4، شماره 12 - ( 11-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3764