[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
اسامی داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

11

نسخه های نشریه 

     36

مقالات منتشر شده

318

تعداد داوران

263

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 7، شماره 22 - ( 3-1399 ) ::
جلد 7 شماره 22 صفحات 30-9 برگشت به فهرست نسخه ها
تحول دولت مقررات‌گذار در پرتو ظهور کسب و کارهای نوپا
سجاد افشار، فاطمه فولادی*
چکیده:   (3508 مشاهده)
«دولت مقررات­گذار»، یکی از رایج­ترین نظریه­ها در تبیین رابطه دولت و فعالیت­های اقتصادی است. در این نظریه، دولت بدون مباشرت مستقیم در عرصه­های اقتصادی، از طریق وضع یک سری استانداردها و مقررات، نظارت بر اجرای آن­ها و در مواردی، صدور مجوز، اقدام به پایش فضای اقتصادی می­کند. با این حال، در یک دهه اخیر و با ظهور کسب و کارهای نوپا (استارتاپ­ها)، این نظریه با چالش­ روبه‌رو شده است. فرهنگ هکری و ابتکار بی­اجازه در میان فعالان استارتاپی موجب شده تا آنان بدون رعایت مقررات و اخذ مجوزها دست به راه اندازی کسب و کار و رشد اقتصادی بزنند و آن­گاه قانون و نهادهای مقررات­گذار می­بایست برای تنظیم­گری فعالیت­های مستقر آنان تلاش کنند. رشد استارتاپ­ها از سویی و تعدیل دیدگاه حاکمیتی از سوی دیگر، موجب شده تا مدل­های مبتنی بر تعامل در خصوص مدیریت کسب و کارهای نوپا جانشین اشکال سنتی پیشین شود؛ اموری که از اسباب ایجاد شق جدید از مقررات‌گذاری دولت که به نام حکمرانی تعاملی یا حکمرانی پاسخگو نیز خوانده می­شود- شده است. در مواردی که به هردلیل، این تعامل میان طرفین برقرار نمی­شود، استارتاپ­ها می­کوشند تا از راه­هایی چون لابی­گری و فشار اجتماعی، منافع خود را در برابر سازمان­های مقررات­گذار دولتی تأمین کنند.
واژه‌های کلیدی: : استارتاپ، مقررات‌گذاری، حکمرانی تعاملی، لابی‌گری.
متن کامل [PDF 392 kb]   (846 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


افشار سجاد، فولادی فاطمه. تحول دولت مقررات‌گذار در پرتو ظهور کسب و کارهای نوپا. حقوق اداری. 1399; 7 (22) :9-30

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-581-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 22 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645