شهروندان اراکی و پاسخگویی اداره امور عمومی در برابر قانون
|
اعظم میرزمانی* ، محمد اسحاقی ، الهه تقوی پور |
|
|
چکیده: (949 مشاهده) |
پاسخگویی ادارات دولتی به ویژه پاسخگویی آنها در برابر قانون از اهمیت بسیار زیادی برخودار است و یکی از دغدغههای همیشگی شهروندان و نمایندگان منتخب آنهاست. با این حال تحقیقات اندکی در این زمینه به ویژه در ایران انجام شده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی احساس شهروندان اراکی در مورد پاسخگویی اداره امور عمومی در برابر قانون را بررسی کرد. یافتههای این تحقیق نشان داد که احساس شهروندان اراکی از پاسخگویی اداره امور عمومی در برابر قانون حداقل به دو دلیل ضعیف است. اول، بسیاری از شهروندان تئوریهای چراغ قرمز را باور ندارند. دوم، شهروندان عادی از توانایی لازم برای گرداوری ادله و مستندات برخوردار نیستند. گرفتن وکیل و پاسخگو نگه داشتن او هم نیازمند دانش و منابع مالی است که افراد عادی فاقد آن هستند. بنابراین عملاً بسیاری از مردم عادی نمیتوانند از اداره امور عمومی شکایت کنند. همچنین شهروندان نخبه اراکی احساس میکنند دیوان عدالت اداری تئوری چراغ قرمز را باور دارد و بر اساس آن به شکایتها رسیدگی میکند. با این حال مکانیسمهای این دیوان ضعیف است و نمیتواند دستگاه اداری کشور را پاسخگو نگه دارد.
|
|
واژههای کلیدی: اداره امور عمومی، پاسخگویی قانونی، حقوق اداری، شهروندان، ایران |
|
متن کامل [PDF 277 kb]
(175 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|