مدل تبیین عوامل مؤثر بر خرده نظام آموزش و توسعه مدیران بخش دولتی
|
وجه الله قربانی زاده* ، میرعلی سیدنقوی ، رضا واعظی ، ایران رادمنش |
|
|
چکیده: (278 مشاهده) |
این پژوهش با هدف شناسایی متغیرهای مؤثر بر خرده نظام آموزش و توسعه مدیران در بخش دولتی شکل گرفته است. ازاینرو، ضمن شناسایی متغیرهای مؤثر، میزان اهمیت و عملکرد هر یک از آن متغیرها در آموزش و توسعه مدیران با استفاده از ماتریس اهمیت – عملکرد تحلیل و مورد بررسی قرارگرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی ـ اکتشافی است. پژوهش با رویکرد آمیخته و به روش متوالی انجامگرفته است. مشارکتکنندگان 31 نفر از خبرگان علمی و اجرایی با نمونهگیری غیرتصادفی و در دسترس بودند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر 82 شاخص بوده و برای تحلیل دادهها از تکنیک آنتروپی شانون، آزمون t و ماتریس اهمیت - عملکرد استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش شانزده متغیر نظیر فناوری اطلاعات و پیشرفتهای تکنولوژیکی هم از بعد اهمیت و هم از بعد عملکرد در وضعیت مناسبی قرار داشته و سیوپنج شاخص نظیر حمایت مدیران ارشد، نظام انگیزشی آموزش مدیران، منابع مالی کافی برای سرمایهگذاری در آموزش از بعد اهمیت در سطح بالایی قرار داشته و لیکن از بعد عملکرد در وضعیت مناسبی قرار نداشتهاند و مستلزم ارتقای وضعیت عملکردی آنها هستند. یافتههای پژوهش با شناسایی این متغیرها و جایگاه هرکدام در ماتریس اهمیت - عملکرد، نکات مهمی را برای متصدیان و سیاستگذاران آموزش و توسعه مدیران به همراه دارد که در متن مقاله به آن پرداخته شده است.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش و توسعه، مدیران حرفهای، مدیریت دولتی، منابع انسانی |
|
متن کامل [PDF 590 kb]
(98 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|