[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

11

نسخه های نشریه 

     38

مقالات منتشر شده

334

تعداد داوران

270

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 11، شماره 36 - ( 11-1402 ) ::
جلد 11 شماره 36 صفحات 227-197 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل تبیین عوامل مؤثر بر خرده نظام آموزش و توسعه مدیران بخش دولتی
وجه الله قربانی زاده* ، میرعلی سیدنقوی ، رضا واعظی ، ایران رادمنش
چکیده:   (388 مشاهده)
این پژوهش با هدف شناسایی متغیرهای مؤثر بر خرده نظام آموزش و توسعه مدیران در بخش دولتی شکل گرفته است. ازاین‌رو، ضمن شناسایی متغیرهای مؤثر، میزان اهمیت و عملکرد هر یک از آن متغیرها در آموزش و توسعه مدیران با استفاده از ماتریس اهمیت عملکرد تحلیل و مورد بررسی قرارگرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی ـ اکتشافی است. پژوهش با رویکرد آمیخته و به روش متوالی انجام‌گرفته است. مشارکت‌کنندگان 31 نفر از خبرگان علمی و اجرایی با نمونه‌گیری غیرتصادفی و در دسترس بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر 82 شاخص بوده و برای تحلیل داده‌ها از تکنیک آنتروپی شانون، آزمون t و ماتریس اهمیت - عملکرد استفاده ‌شده است. بر اساس یافته‌های پژوهش شانزده متغیر نظیر فناوری اطلاعات و پیشرفت‌های تکنولوژیکی هم از بعد اهمیت و هم از بعد عملکرد در وضعیت مناسبی قرار داشته و سی‌وپنج شاخص نظیر حمایت مدیران ارشد، نظام انگیزشی آموزش مدیران، منابع مالی کافی برای سرمایه‌گذاری در آموزش از بعد اهمیت در سطح بالایی قرار داشته و لیکن از بعد عملکرد در وضعیت مناسبی قرار نداشته‌اند و مستلزم ارتقای وضعیت عملکردی آنها هستند. یافته‌های پژوهش با شناسایی این متغیرها و جایگاه هرکدام در ماتریس اهمیت - عملکرد، نکات مهمی را برای متصدیان و سیاست‌گذاران آموزش و توسعه مدیران به همراه دارد که در متن مقاله به آن پرداخته شده است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش و توسعه، مدیران حرفه‌ای، مدیریت دولتی، منابع انسانی
متن کامل [PDF 590 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. آذر، عادل (1380)، "بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش داده‎ها در تحلیل محتوا"، فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، سال یازدهم، شماره 37 و 38
2. http://ensani.ir/fa/article/264496
3. پاشایی‌زاد، حسین (1386)، "نگاهی اجمالی به روش دلفی"، پیک نور، سال ششم، شماره 2، صص 79-63
4. https://www.sid.ir/paper/128723/fa
5. بابایی راینی، علی، دانش‌فرد، کرم‌اله، میرسپاسی، ناصر (1400)،‌ "طراحی الگوی توسعه منابع انسانی در جهت ارتقا اثربخشی سازمان‌های دولتی ( مطالعه موردی: استانداری کرمان )"، فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، دوره 9، شماره 3، پیاپی 35، صفحه 45-60.
6. DOI: 10.30473/IPOM.2021.51553.4025
7. بزاز جزایری، سید‌احمد (1399)، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، چاپ سوم، تهران، ناشر آییژ
8. خورشیدی، سهیلا، اولادیان، معصومه، حسینی، سیدرسول (2019). "نقش عوامل سازمانی در توسعه منابع انسانی در سازمان سما"، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12(4), 121-140.‎
9. https://edu.garmsar.iau.ir/article_664470.html
10. رهنورد، فرج‌اله، شیرین، علی (2015). "ارزشیابی اثربخشی آموزش‌های بهبود مدیریت و شناسایی عوامل بازدارنده آن"، پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 5(2)، 73-96.‎
11. https://ormr.modares.ac.ir/article-28-9074-fa.html
12. سازمان اداری و استخدامی کشور (1396)، دستورالعمل نحوه ارزیابی و توسعه شایستگی‌های عمومی مدیران حرفه‌ای به شماره 165736
13. https://oldportal.aro.gov.ir/Portal/View/Page.aspx?PageId=85649b22
14. سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری (1389)
15. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=16992
16. سیدنقوی، میر‌علی (1400)، آموزش و توسعه کارکنان در سازمان، تهران: ناشر مهکامه
17. علایی‌راد، محسن (۱۳۹۵)، آموزش منابع انسانی در سازمان‌ها، تهران: جوان
18. فرهی بوزنجانی، برزو، صداقت، علی، بازرگانی، محمد، بهادری، محمد‌کریم، توفیقی، شهرام (۱۳۸۹)، "طراحی الگوی توسعه مدیران حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی"، مجله طب نظامی، دوره ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۲۲ تا ۱۱۷.
19. http://militarymedj.ir/article-1-729-fa.html
20. قلی‌پور، آرین (1399)، مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوری‌ها و کاربردها)، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارت سمت
21. قانون مدیریت خدمات کشوری، 1386
22. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/130021
23. معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور (1392)، بخشنامه اصلاحیه نظام آموزش کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و پیوست‌های آن به شماره 18819/92/200
24. https://oldportal.aro.gov.ir/Portal/View/Page.aspx?PageId=85649b22
25. میرکمالی، سیدمحمد، سعادتی‌تبار، فهیمه (1374)، "بررسی میزان رضایت ذی‌نفعان از فرایند آموزش ضمن خدمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران"، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 2(7)
26. http://istd.saminatech.ir/Article/29372
27. ورنر، جان ام ‏‏‏، دسيمون، رندي آل(1398)، توسعه منابع انسانی، مترجمان: عباس عباس‌پور ، مهدي وفايي‌زاده ، سميه دانشمندي، نرگس تيغ‌نورد‌، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
28. Al-Fahdi, S.., & Swailes, S. (2019). Barriers to human resource development in the public sector of the Sultanate of Oman. Hull: University of Hull. Retrieved on January, 24,
29. Al-Sayyed, N. M. (2014). Critical factors affecting human resource development in the Arab world. Life Science Journal, 11(4s), 113-123.
30. Anwar, G., & Abdullah, N. N. (2021). Inspiring future entrepreneurs: The effect of experiential learning on the entrepreneurial intention at higher education. International Journal of English Literature and Social Sciences, 6. [DOI:10.22161/ijels.62.26]
31. Anwar, G., & Surarchith, N. K. (2015). Factors Affecting Shoppers' Behavior in Erbil, Kurdistan-Iraq. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 1(4), 10.
32. Assi, M. K.., & Raju, V. Evaluating Training Effectiveness: Critical Studies in the Last Eight Decades. [DOI:10.31871/WJRR.11.1.12]
33. Atthakorn, S. (2013). Factors affecting human resource development of Rajabhat University Lecturers in the North-East Region of Thailand (Doctoral dissertation, Doctoral dissertation, Public Administration, National Institute of Development Administration). http://libdcms.nida.ac.th/thesis6/2013/b178214.pdf
34. Burhan Ismael, N., Jabbar Othman, B., Gardi, B., Abdalla Hamza, P., Sorguli, S., Mahmood Aziz, H., ... & Anwar, G. (2021). The role of training and development on organizational effectiveness. [DOI:10.22161/ijebm.5.3.3]
35. Ensour, W. (2016). Influencing Factors on Strategic Human Resource Development Position at Jordanian Universities. https://www.semanticscholar.org/paper
36. Garavan, T. N., McGuire, D., & O'Donnell, D. (2004). Exploring human resource development: A levels of analysis approach. Human Resource Development Review, 3(4), 417-441. [DOI:10.1177/1534484304271669]
37. Gardi, B., Hamawandy, N. M., Vian Sulaiman Hama Saeed, R. M. A., Sulaiman, A. A., Mahmood, S. A., & Al-Kake, F. A. (2020). The Effect of Capital Competence on the Profitability of Development and Investment Banks in Turkey. Solid State Technology, 63(6), 12571-12583.
38. Heravi, A.; Zamani, A.; Hashemi, S.A.; Vakil Alroaia, Y.; Sajadi Jagharg, A., (2021). Analysis of factors influencing human resource development for state-owned enterprises. Int. J. Hum. Capital Urban Manage., 6(4): 375-392.doi:10.22034/ljhcum.2021.04.03
39. Ismael, NB, Othman, BJ, Gardi, B., Hamza, PA, Sorguli, S., Aziz, HM, Ahmed, SA, Sabir, BY, Ali, BJ, Anwar, G. (2021). The Role of Training and Development on Organizational effectiveness. International Journal of Engineering, Business and Management, 5(3), 15-24. [DOI:10.22161/ijebm.5.3.3]
40. Jajarmi, H., Pourezzat, A. A., & Dorrani, K. (2022). Designing a Model of Training Managers for Future. Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources, 31(31), 177. [DOI:10.52547/istd.31441.8.31.177]
41. Karia, A. O., Omari, S., Mwanaongoro, S., & Kimori, Y. (2016). Importance of training and development on performance of public water utilities in Tanzania. African Journal of Education and Human Development, 2(2), 10-18.
42. Linh Luong, H. N. (2015). Factors influence training effectiveness in micro and small enterprises: case service-oriented company: Katrium OÜ.
43. Long, C. S., Kowang, T. O., Chin, T. A., & Hee, O. C. (2016). Improving organizational performance through training function: A Review. International Business Management, 10(4), 475-478.
44. Mateko, K. (2013). An assessment of factors hindering the implementation of training in public service organizations: a case study of bagamoyo district council (Doctoral dissertation, Mzumbe University).
45. Meifert, M. T. (2013). Strategic Human Resource Development. Germany: Springer. [DOI:10.1007/978-3-642-31473-5]
46. Othman, M., & Abdullah, N. N. (2016). The Conceptual Assessment of Malaysian Entrepreneurship Environment and EO Economic Contribution. Journal of Resources Development and Management, 20, 15-20.
47. Panagiotakopoulos, A. (2020). Exploring the link between management training and organizational performance in the small business context. Journal of Workplace Learning, 32(4), 245-257. doi:10.1108/JWL-10-2019-0121 ( https://doi.org/10.1108/JWL-10-2019-0121 [DOI:10.1108/JWL-10-2019-0121)]
48. Phadermrod, B., Crowder, R. M., & Wills, G. B. (2019). Importance-performance analysis based SWOT analysis. International journal of information management, 44, 194-203. doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.03.009 [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2016.03.009]
49. Punia, B. K., & Kant, S. (2013). A review of factors affecting training effectiveness vis-à-vis managerial implications and future research directions. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, 2(1), 151-164. https://www.researchgate.net/publication/262375920
50. Rykleif, Y., & Tengeh, R. K. (2022). The importance of training and development for government officials in South Africa. International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 11(6), 642-656. [DOI:10.20525/ijrbs.v11i6.1990]
51. Selvarajah, C. T. (1994). Training system effectiveness in Australia. Human Systems Management, 13(4), 295-302. DOI: 10.3233/HSM-1994-13407 [DOI:10.3233/HSM-1994-13407]
52. Wong, M. S., Hideki, N., & George, P. (2011). The use of importance-performance analysis (IPA) in evaluating Japan's e-government services. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 6(2), 17-30. DOI: 10.4067/S0718-18762011000200003 [DOI:10.4067/S0718-18762011000200003]
53. http://wiki.ahlolbait.com/%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82
54. https://ufhrd.co.uk/wp-content/ uploads/2009/07/2-19- refereed-paper.pdf
55. https://www.researchgate.net/publication/323018162
56. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/96615
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbanizadeh V, Seyednaghavi M, Vaezi R, Radmanesh I. A model for explaining factors affecting the subsystem of training and development of public sector managers. qjal 2024; 11 (36) :197-227
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1237-fa.html

قربانی زاده وجه الله، سیدنقوی میرعلی، واعظی رضا، رادمنش ایران. مدل تبیین عوامل مؤثر بر خرده نظام آموزش و توسعه مدیران بخش دولتی. حقوق اداری. 1402; 11 (36) :197-227

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1237-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 36 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4660