[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

12

نسخه های نشریه 

     41

مقالات منتشر شده

358

تعداد داوران

290

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 11، شماره 37 - ( 2-1403 ) ::
جلد 11 شماره 37 صفحات 153-133 برگشت به فهرست نسخه ها
نسبت‌سنجی اندیشه خدمت عمومی در آیینه آرای دیوان عدالت اداری
هادی صالحی* ، مریم رستمی
چکیده:   (898 مشاهده)
سیالیت انتظار و نیاز شهروندانِ جامعه‌ سیاسی و چالش کیفیت و حجم ارائه خدمات به آن‌ها از سوی بخش دولتی و خصوصی، زمینه‌ساز پیدایش نظارت بر نحوه خدمت‌رسانی شده است. سامان‌دهی این فعالیت‌های خدماتی، مستلزم تبعیت آنان از الزاماتی است که تحت‌عنوان اصول حاکم بر ارائه خدمت شناخته می‌شوند. هم‌چنین اهمیت استمرار خدمت‌رسانی جهت حفظ نظم اجتماعی و تأمین رفاه عمومی اقتضا دارد این‌گونه خدمات به‌نحو مستمر و به‌شکل مساوی به تمامی شهروندان اختصاص یابد. از همین روی، وجود نهادی جهت تطبیق اصول حاکم بر ارائه خدمت عمومی با صورت ارائه‌شده خدمات ضروری به نظر می‌رسد. به سبب اهمیت این مفهوم در حقوق اداری و نظارت بر آن، اصول ارائه خدمت عمومی و رویکرد دیوان عدالت اداری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهاد‌های نظارت بر ارائه خدمات، موضوع مطالعه این نوشتار قرار گرفته است. بررسی این اصول که شامل اصل تساوی شهروندان در برخورداری از خدمات عمومی، استمرار ارائه خدمت، انطباق خدمات با نیازهای عمومی، تقدم منافع جمعی بر منافع فردی و رایگانی خدمات عمومی هستند، در آرای دیوان عدالت اداری نشان‌گر رویه‌ای مبتنی‌بر تبعیت دیوان از این اصول حقوق اداری است.
 
واژه‌های کلیدی: خدمات عمومی، نظارت قضایی، دیوان عدالت اداری، نفع عمومی، اصل برابری شهروندان
متن کامل [PDF 789 kb]   (242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. آگاه، وحید (۱۳۸۹) حقوق بنیادین و اصول حقوق عمومی در رویه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، تهران: جاودانه (جنگل).
2. امامی، محمد و کورش استوارسنگری (۱۳۹۰)، حقوق اداری، ج ۱، تهران: میزان، چ ۱۴.
3. انصاری، ولی‌الله (۱۳۷۴) کلیات حقوق اداری، تهران: میزان.
4. جلالی، محمد و فروغ حیدری (۱۳۹۳) «اصل برابری ورود به خدمت در پرتو آرای دیوان عدالت اداری»، فصل‌نامه رأی، دوره ۳، صص ۴۱ تا ۶۰.
5. __________ و میثا کامیاب (۱۳۹۷) «مقدمه‌ای بر شناخت مفهوم پلیس اداری در ایران با مطالعۀ تطبیقی در حقوق فرانسه»، مجله حقوق تطبیقی، دوره ۹، صص ۶۷ تا ۸۶.
6. رضایی‌زاده، محمدجواد و داود کاظمی (۱۳۹۱) «بازشناسی نظریة خدمات عمومی و اصول حاکم بر آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، فقه و حقوق اسلامی، سال ۳، ش ۵، صص ۲۳ تا ۴۶.
7. زارعی، محمدحسین و مجید نجارزاده هنجنی (1396)«مفهوم خدمات عمومی و تحول آن در پرتو دکترین کارکرد عمومی»، پژوهش حقوق عمومی (پژوهش حقوق) (حقوق و سیاست)، سال 19، ش 56، صص 9 تا 32.
8. شوالیه، ژاک (۱۳۹۶)، دولت پسامدرن، برگردان: سیدمجتبی واعظی، تهران: مجد.
9. گرجی ازندریانی، علی‌اکبر (۱۳۹۰) «ده فرمان حقوق عمومی: تأملی دربارة اصول و مفاهیم بنیادین حقوق عمومی»، فصل‌نامه حقوق، مجلة دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دورة ۴۱، شمارة ۲، صص ۲۰۵ تا ۲۲۳.
10. میرزایی، اقبال‌علی (۱۳۹۳) «قانون و اعتبار زمانی آن با تأکید بر مفهوم و اوصاف قانون موقت»، دادگستری، سال ۷۶، ش ۸۵، صص ۱۴۵ تا ۱۷۲.
11. نجارزاده هنجنی، مجید (۱۴۰۰) «تحلیل خدمات عمومی از منظر حقوق بشر؛ حق بر بهره‌مندی از خدمات عمومی»، فصل‌نامه حقوق اداری، دوره ۸، ش ۲۷، صص ۲۱۵ تا ۲۳۴.
12. ________________ (1400) دگرگونی حقوق خدمات عمومی، تهران: میزان.
13. واعظی، سیدمجتبی (۱۳۸۹) «مطالعه تطبيقي صلاحيت وضع آيين‌نامه با تأكيد بر نظام‌هاي حقوقي فرانسه و ايران»، نامه مفید؛ حقوق تطبیقی، ش ۷۹.
14. ____________ و زهرا البرزی (۱۳۹۶)، «جایگاه مفهوم خدمات عمومی در حقوق اداری ایران»، فصل‌نامه حقوق اداری، دوره ۴، ش ۱۲، صص ۹ تا ۳۲.
15. ____________ (۱۴۰۰)، حقوق اداری ۱، تهران: میزان.
16. ویژه، محمدرضا و محمدقاسم تنگستانی (۱۳۹۳) «حق فسخ و انفساخ قرارداد‌های پیمان‌کاری دولتی (تحلیل موردی مقررات شرایط عمومی پیمان)»، فصل‌نامة حقوق، دورة ۴۴، ش ۱،‌ صص ۱۰۵ تا ۱۲۴.
17. ۲. لاتین
18. Aman, A. C., Jr. (2019). Administrative law in a global era. Cornell University Press.
19. Bell, J., & Boyron, S. (2008). Principle of French Law, UK: Oxford. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199541393.001.0001]
20. Bell, J. & Lichere, F. (2022). Contemporary French Administrative Law, UK: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/9781009057127]
21. Brown, L. (1998), French administrative Law, (5th ed.). Oxford Clarendon Press. [DOI:10.1093/oso/9780198765134.001.0001]
22. Cane, P., McDonald, L., & Rundle, K. (2018). Principles of administrative law. Oxford University Press, USA.
23. Cane, P. & Hofmann H. C H & Ip, E. C, & Lindseth, P. L. (2021). The Oxford Handbook of Comparative Administrative Law. Oxford University Press, USA. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780198799986.001.0001]
24. Custos, D. (2011). Independent Administrative Authorities in France, Comparative Administrative Law, UK: Edward Elgar Publishing.
25. Daly, P. (2021). Understanding administrative law in the common law world. In Oxford University Press eBooks. [DOI:10.1093/oso/9780192896919.001.0001]
26. Fournier, K. (2013). The changing role of the Conseil d'Etat in the construction of social rights: 1950-2012. International Journal of Human Rights and Constitutional Studies, 1(1), 81-84. [DOI:10.1504/IJHRCS.2013.052766]
27. Garner, B. (2010). Black's Law Dictionary, (9th ed.). USA: West.
28. Guyomarch, A. (1999). 'Public service', 'public management' and the 'modernization' of French public administration. Public administration, 77(1), 171-193. [DOI:10.1111/1467-9299.00149]
29. Loveland, I. (2012). Constitutional law, administrative law, and human rights: A Critical Introduction. Oxford University Press (UK). [DOI:10.1093/he/9780199606405.001.0001]
30. Robinson, M. (2015). From old public administration to the new public service: Implications for public sector reform in developing countries. UNDP Global Centre for Public Service Excellence. Smith, B. C. (2007). Good Governance and Development. [DOI:10.1007/978-1-137-06218-5]
31. Rosenbloom, D. H, & Clerkin, R. M. (1989). Public Administration: Understanding management, politics, and law in the public sector. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BB19021277
32. Sautr, W. (2015). Public Service in EU Law. UK: Cambridge University Press.
33. Wiessner, S., & Willard, A. R. (1999). Policy-Oriented Jurisprudence and Human Rights Abuses in Internal Conflict: Toward a World Public Order of Human Dignity. American Journal of International Law, 93(2), 316-334. [DOI:10.2307/2997992]
34. Woll, P. (2020). Administrative law: The Informal Process. US: University of California Press.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi H, Rostami M. Analysis of Public Service Theory in Jurisprudence of Iranian Supreme Administrative Justice Court. qjal 2024; 11 (37) :133-153
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1258-fa.html

صالحی هادی، رستمی مریم. نسبت‌سنجی اندیشه خدمت عمومی در آیینه آرای دیوان عدالت اداری. حقوق اداری. 1403; 11 (37) :133-153

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1258-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 37 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4710