بررسی وضعیت سواد حقوقی معلمان ناحیه 2 زنجان
|
کیمیا پناهی* ، عباس رمضانی |
|
|
چکیده: (50 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد حقوقی معلمان ناحیه 2 شهر زنجان انجام شده است. از نظر هدف، پژوهش حاضر کاربردی و شیوه جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی-پیمایشی است. بدینمنظور، پرسشنامهای براساس سه حوزه قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون رسیدگی به تخلفات اداری و قانون نظام رتبهبندی تهیه شد. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای مشتمل بر 320 نفر (زن و مرد) از معلمان ناحیه 2 زنجان انتخاب و پرسشنامه میان آنها توزیع شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته سواد حقوقی با 30 گویه است که برای تعیین روایی سازه از آزمون تحلیل عاملی تاییدی، و اعتبار (محاسبه آلفای کرونباخ) و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی یک نمونه مستقل، تی دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج پژوهش مؤید آن است که میزان سواد حقوقی معلمان در حد پایینتر از حد متوسط است و در ارتباط بین میزان سواد حقوقی با جنسیت و میزان تحصیلات معلمان، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما بین میزان سواد حقوقی و سابقه تدریس معلمان، تفاوت معنادار وجود دارد. درنهایت، برای افزایش سطح سواد حقوقی معلمان، تدابیری پیشنهاد شده است.
|
|
واژههای کلیدی: سواد حقوقی، قانون رسیدگی به تخلفات اداری، قانون نظام رتبهبندی معلمان، قانون مدیریت خدمات کشوری، معلمان. |
|
متن کامل [PDF 9666 kb]
(24 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|