[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

12

نسخه های نشریه 

     41

مقالات منتشر شده

358

تعداد داوران

290

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 11، شماره 39 - ( 8-1403 ) ::
جلد 11 شماره 39 صفحات 127-107 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت سواد حقوقی معلمان ناحیه 2 زنجان
کیمیا پناهی* ، عباس رمضانی
چکیده:   (1042 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد حقوقی معلمان ناحیه 2 شهر زنجان انجام شده است. از نظر هدف، پژوهش حاضر کاربردی و شیوه جمع‌آوری اطلاعات از نوع توصیفی-پیمایشی است. بدین‌منظور، پرسشنامه­ای براساس سه حوزه قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون رسیدگی به تخلفات اداری و قانون نظام رتبه­بندی تهیه شد. با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای، نمونه­ای مشتمل بر 320 نفر (زن و مرد) از معلمان ناحیه 2 زنجان انتخاب و پرسشنامه میان آن­ها توزیع شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته سواد حقوقی با 30 گویه است که برای تعیین روایی سازه از آزمون تحلیل عاملی تاییدی، و اعتبار (محاسبه آلفای کرونباخ) و جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تی یک نمونه مستقل، تی دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس یک­راهه استفاده شد. نتایج پژوهش مؤید آن است که میزان سواد حقوقی معلمان در حد پایین­تر از حد متوسط است و در ارتباط بین میزان سواد حقوقی با جنسیت و میزان تحصیلات معلمان، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما بین میزان سواد حقوقی و سابقه تدریس معلمان، تفاوت معنادار وجود دارد. درنهایت، برای افزایش سطح سواد حقوقی معلمان، تدابیری پیشنهاد شده است.
 
واژه‌های کلیدی: سواد حقوقی، قانون رسیدگی به تخلفات اداری، قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، قانون مدیریت خدمات کشوری، معلمان.
متن کامل [PDF 9666 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. حبیب‌نژاد، سیداحمد؛ عامری، زهرا و خسروی، احمد (1399). «تعهدات دولت در گسترش سواد حقوقی با نگاهی به نظام حقوقی ایران». فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران، 50(1)، 197-181.
2. doi: 10.22059/jplsq.2018.255092.1707 .
3. رمضان‌مقدم واجاری، یاسمن؛ جانی‌پور، مجتبی (1396). «رابطه عوامل اجتماعی و آگاهی از قوانین با آگاهی از حقوق شهروندی در بین شهروندان شهر رشت. (مطالعات جامعه‌شناسی)». 9(34)، 49-33.
4. SID. https://sid.ir/paper/222578/fa
5. شکاری، عباس و حاجی‌رشیدی، محمدهادی (1388).«بررسی میزان توجه به مولفه‌های حقوق بشر در برنامه درسی دوره متوسط ایران، نخستین همایش بین‌المللی تحولات جدید ایران و جهان»، قزوین. https://civilica.com/doc/76481
6. صافی، احمد (1401). سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، ویراست4 با تجدیدنظر اساسی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت).
7. قانون رسیدگی به تخلفات اداری (1371). مرکز پژوهش‌های مجلس، قابل دسترس در سایت http://rc.majlis.ir.
8. قانون‌ مجازات اسلامی(۱۳۹۲). ماده ۲ و ۳. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، قابل‌دسترس در سایت http://rc.majlis.ir .
9. قانون مدیریت خدمات کشوری (1386). مرکز پژوهش‌های مجلس، قابل دسترس در سایت http://rc.majlis.ir .
10. قهرمانی‌فرد، کامیار؛ سیدعباس‌زاده، میرمحمد (1394). «طراحی و اعتباربخشی مدل بومی استانداردهای حرفه‌ای معلمان دوره دوم متوسطه (مطالعه‌ای آمیخته با جنبه‌های کیفی و کاربرد تکنیک دلفی)»، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی 4(2)، -27-50 .
11. محمدزاده، کمال و دیگران (1398). «طراحی برنامه درسی سواد حقوقی». پژوهش در برنامه‌ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه‌ریزی درسی)، 16(36)، (پیاپی 63) ، 48-35. SID. https://sid.ir/paper/521490/fa.
12. مرزوقی، رحمت‌اله؛ محمدزاده، کمال (1399). «برنامۀ درسی سواد حقوقی دورۀ متوسطه: یک مطالعۀ ترکیبی». -پژوهش‌های برنامه درسی، 10(1)، 133-105. .doi: 10.22099/jcr.2020.5820
13. Alexander, K. & Alexander, M. D. (2001). American Public School Law (5th ed.). Belmont: West- Thomson Learning.
14. American Bar Association ABA. (2017) . United States. [Web Archive] Retrieved from the Library of Congress, https://www.loc.gov/item.
15. Casimir M., Michael E., Wanda M. Cassidy, and Suzanne de Castell. (1986). Legal Literacy: Towards a Working Definition. Report Submitted to the Canadian Law Information Council. Ottawa: Canadian Law Information Council.
16. Cooper, M .T.(2011). The legal literacy levels of educators in one family of schools in Ontario, submitted in partial fulfilment of the requiarments for the degree of master of education, nipissing university schulich school of education north bay, Ontario.
17. Davies, T . (2009). The worrisome state of legal literacy among teachers and administrators‌. Canadian Journal for New Scholars in Education .
18. Decker, J. (2014). Legal literacy in education: An ideal time to increase research advocacy, and action. West's Education Law Reporter, 304,679-697.
19. Decker, J.R., & Brady, K.P. (2016). Increasing school employees' special education legal literacy. Journal of School Public Relations 36(2) 231-259. [DOI:10.3138/jspr.36.3.231]
20. Decker, J. R., Ober, P. D., & Schimmel, D. M. (2019). The Attitudinal and Behavioral Impact of School Law Courses. Journal of Research on Leadership Education, 14(2), 160-185. https://doi.org/10.1177/1942775117742647 [DOI:10.1177/1942775117742647.]
21. Decker, J, Umpstead, G. and Brady, K. (2013). A Call for Intra- and Inter-Constituency Collaboration to Reduce Legal Illiteracy. Paper read at the Education Law Association Conference held in Denver, CO, 13 - 16.
22. Delaney, J. G. (2008). The value of educational law to teachers in the K-12 school system. Morning Watch, 36(1-2), 1-24.
23. Delaney, J. (2009). The value of educational law to practising educators. Education and Law Journal, 19(2), 119-137.
24. Findlay, N.(2007) In-school administrators' knowledge of education law. Education Law Journal, 17(2), 177-202.
25. Gullatt, D. E., & Tollett, J. R. (1997). Educational law: A requisite course for preservice and inservice teacher education programs. Journal of Teacher Education, 48(2), 129-135. [DOI:10.1177/0022487197048002006]
26. Hamid, M. I. A., & Mohammad, N. A. N. (2018). Legal literacy of educators in Malaysia: an empirical study. International Journal of business and society, 19(S2), 187-204.‌
27. Keel, R. G. (1998). Student rights and responsibilities: Attendance and disciplineToronto: E. Montgomery Pub.
28. Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
29. Mead, Julie. (2008). Teacher Litigation and its Implications for Teachers Legal Literacy. Action in Teacher Education. 30. 10.1080/01626620.2008.10463494. [DOI:10.1080/01626620.2008.10463494]
30. Militello, M., & Schimmel, D. (2008). Toward Universal Legal Literacy in American Schools. Action in Teacher Education, 30(2), 98-106. [DOI:10.1080/01626620.2008.10463496]
31. Moswela, B. (2008). Knowledge of educational law: An imperative to the teacher's practice. International Journal of Lifelong Education, 27(1), 93-105. [DOI:10.1080/02601370701803633]
32. Paul, G. (2001). An analysis of Georgia public school teachers' knowledge of school law: Implications for administrators (Doctoral dissertation). Georgia Southern University, United. .States-Georgia
33. Peña Carranco, L. E. (2016). The concept of legal literacy amongst educators in Canada doi:http://dx.doi.org/10.14288/1.0347618.
34. Peters, F., & Montgomerie, C. (1998). Educators' knowledge of rights. Canadian Journal of Education, 23(1), 29-46. [DOI:10.2307/1585964]
35. Posocco, S. C. L.(2016). The importance of legal literacy in education. Department of Curriculum, Teaching and Learning, Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto.
36. Reglin, G. (1992). Public school educators' knowledge of selected Supreme Court decisions affecting daily public school operations. Journal of Educational Administration, 30(2), 26-32. [DOI:10.1108/09578239210014450]
37. Schimmel, D., (2011). The Risks of Legally Illiterate Teachers: The Findings, the Consequences and the Solutions, University of Massachusetts Law Review,6(1). Article 2.Available at: http://scholarship.law.umassd.edu/umlr/vol6/iss1/2.
38. Schimmel, D., & Militello, M. (2007). Legal literacy for teachers: A neglected responsibility. Harvard Educational Review, 77(3), 257-284. https://doi.org/10.17763/haer.77.3.842n787555138746 [DOI:10.17763/haer.77.3.842n787555138746.]
39. Summers,K. , Christine Kiracofe, christine Rienstra. (2020). Legal Literacy and K-12 Public School Teachers, Mid-Western Educational Researcher, 32 (4).
40. Wagner, P. (2008). An Evaluation of the Legal Literacy of Educators and the Implications for Teacher Preparation Programs. Online Submission.
41. White, D. B. (2012). An assessment of the level of school law knowledge of South Carolina school principals and the implications for litigation and social justice (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest. (UMI Number 3548900).
42. White, J. B. (1983). The Invisible Discourse of the Law: Reflections on Legal Literacy and General Education. University of Colorado Law Review 54: 143-159.
43. Young, D. C., Kraglund-Gauthier, W. L. and Foran, A. (2014). Legal literacy in teacher education programs: Conceptualizing relevance and constructing pedagogy. Journal of Educational Administration and Foundations, 24(1), 7-19.
44. Zariski, A. M. (2014). Legal Literacy: An Introduction to Legal Studies. Edmonton, AB: AU Press. [DOI:10.15215/aupress/9781927356449.01]
45. Zirkel, P. A. (2006). The effect of law on education: The common ungoodness of paralyzing fear? Journal of Law and Education. 35(4).
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Panahi K, Ramezani A. Investigating the Status of Legal Literacy of Teachers in District 2 of Zanjan. qjal 2024; 11 (39) :107-127
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1325-fa.html

پناهی کیمیا، رمضانی عباس. بررسی وضعیت سواد حقوقی معلمان ناحیه 2 زنجان. حقوق اداری. 1403; 11 (39) :107-127

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1325-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 39 - ( 8-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4710