تحول و تحقق اخلاق حرفهای در نظام حقوقی ایران
|
سیدمحمدمهدی غمامی* |
|
|
چکیده: (62 مشاهده) |
از ویژگیهای اداره خوب، استقرار نظام اخلاق حرفهای است؛ چراکه از مهمترین حقوق ملت در نظام اداری هر کشور، رعایت حقوق شهروندان نزد نهادهای بخش عمومی با ارائه کیفیت خدمات، در قالب مجموعهای از استانداردهای رفتاری است. کمااینکه در بند (10) اصل سوم قانون اساسی، دولت ملزم به ایجاد نظام اداری صحیح بوده و حقوق مردم در ابعاد مختلف وفق اصل (20) قانون اساسی مورد تاکید بالاترین سند حقوقی کشور واقع شده است. این تکالیف قانونیِ کارکنان در قبال آحاد ملت، علاوه بر الزامات اساسی یاد شده و آموزههای علوی که به تفصیل در نامههای مختلف از جمله نامههای (27) و (53) نهجالبلاغه بیان شده، مطابق ماده (8) قانون الحاق به کنوانسیون مبارزه با فساد (کنوانسیون مریدا؛ 1387)، مواد (25) و (90) قانون مدیریت خدمات کشوری (1386) و ماده (7) قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد (1390) به عنوان تکالیف هر سه قوه و حتی نهادهای خصوصی عهدهدار امر عمومی، مورد تاکید قرار گرفته است. در این مقاله، نگارنده ضمن تبیین چیستی این مفهوم، به تحلیل ابعاد تحقق و تطور نظام حقوقی در اینخصوص با روش توصیفی – تحلیلی میپردازد. این نظام اخلاقی از طریق «ادای سوگند» و «امضای منشور اخلاق حرفهای» که باید مورد آموزش، نظارت و بازخواست قرار گیرد، حاصل میشود. هرچند چگونگی تحقق این امر در نظام حقوقی ایران، درحال تطور و رشد است و از آییننامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۲۵) قانون مدیریت خدمات کشوری (21/11/1388) شروع و با تحولات متعددی که همچنان محل گفتگو است به «آییننامه ارتقای اخلاق حرفهای در نظام اداری» (21/12/1402) رسیده است.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، سوگند اداری، منشور اخلاقی، اداره خوب، حقوق شهروندی |
|
متن کامل [PDF 8674 kb]
(36 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|