[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

12

نسخه های نشریه 

     41

مقالات منتشر شده

358

تعداد داوران

290

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 12، شماره 41 - ( 1-1404 ) ::
جلد 12 شماره 41 صفحات 210-152 برگشت به فهرست نسخه ها
مبانی قانونی ایجاد شورا توسط دولت
عبدالمجید سودمندی* ، محمود عباسی
چکیده:   (502 مشاهده)

قانون اساسی ایران مصوب 1358 دربارۀ اختیار قوای مقننه و مجریه برای ایجاد شورا ساکت بود و اصلاحیه 1368 نیز فقط به هیأت وزیران اجازه ایجاد شورا داد (اصول 127 و 138). از این‌رو، این پرسش جای طرح دارد که ایجاد شورا توسط نهادهای مختلف قوه مجریه برچه مبنایی استوار بوده است؟ در این پژوهش، به‌منظور پاسخ‌گویی به پرسش فوق به تحلیل قانون اساسی پرداخته و ملاحظه شد با توجه به اصل ممنوعیت تفویض اختیار در حقوق عمومی، اختیار ایجاد شورا به الزام‌آوری اختیارات شورا بستگی دارد. بر این اساس، ایجاد شورای الزام‌کننده منحصراً در چارچوب اصلاحیه اصل 127 مجاز است. ایجاد شورای مشورتی چون مستلزم تفویض اختیار نیست، همواره توسط تمام نهادهای دولتی مجاز بوده است. ایجاد شورای پیشنهاددهنده به مرجع ایجادکننده شورا همواره توسط تمام نهادهای دولتی مجاز بوده است؛ اما ایجاد شورای پیشنهاددهنده به غیر مرجع ایجادکننده شورا، فقط در چارچوب اصلاحیه اصل 138 مجاز است. به‌علاوه، به‌رغم اینکه ایجاد شورا توسط مجلس مغایر قانون اساسی است و از این‌رو، امکان تفویض اختیار ایجاد شورا از مجلس به دولت وجود ندارد؛ اما با توجه به اینکه شورای نگهبان، ایجاد هر سه نوع شورای فوق را توسط مجلس مجاز دانسته است، تفویض اختیار یادشده نیز مجاز است.

واژه‌های کلیدی: شورای اداری، شورای الزام‌کننده، شورای پیشنهاددهنده، شورای مشورتی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
متن کامل [PDF 12503 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. فتحی، محمد؛ کوهی اصفهانی، کاظم (1397). قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به همراه نظرات تفسیری شورای نگهبان، تهران: انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان.
2. مجلس شورای اسلامی (1369). صورت مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی، تهران: اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، جلد 3.
3. مشهدی، علی؛ فریادی، مسعود (1389). حقوق شوراهای اداری: بررسی حقوقی جایگاه و وضعیت نهادهای شورایی در ساختار قوه مجریه ایران، تهران: معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری.
4. صلانی، فیروز؛ سهرابلو، علی (1396). «کارکرد اجرایی نهاد شورا در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران»، فقه و مبانی حقوق اسلامی، سال 50، شماره 2.
5. بالوی، مهدی؛ سعید، سیده‌زهرا (1395). «بررسی عدم صلاحیت وضع مقررات توسط رئیس‌جمهور در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه دانش حقوق عمومی، سال 5، شماره 16.
6. دبیرنیا، علیرضا (1393). «صلاحیت مجلس شورای اسلامی در تأسیس شوراهای عالی اجرایی (استقلال قوا یا تحدید صلاحیت‌های قوه مجریه)». مجله حقوقی دادگستری، سال 78، شماره 88.
7. رستمی، ولی؛ تناور، آتنا (1393). «بررسی جایگاه نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در نظام حقوقی ایران»، اندیشه‌های حقوق عمومی، سال 4، شماره 1.
8. سودمندی، عبدالمجید (1397). «مستدل و مستند بودن آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری؛ ایراد در استناد به قانون اساسی»، فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، سال 20، شماره 61.
9. شریف، محمد (1383). «تحلیل اصل 127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران». پژوهش حقوق و سیاست، شماره 13
10. قطبی، میلاد؛ حبیب‌زاده، توکل (1394). «تحلیل جایگاه نهادهای اجرایی فراقوه‌ای مصوب مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران و چارچوب اصل استقلال قوا»، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، دوره 45، شماره 3.
11. گرجی ازندریانی، علی‌اکبر؛ ابوالحسنی، محسن (1395). «نقش شورا در مدیریت امور عمومی؛ تصمیم‌گیر یا تصمیم‌ساز»، فصلنامه دانش حقوق عمومی، سال 5، شماره 13.
12. محبی انجدانی، داود (1389). «ماهیت حقوقی و صلاحیت شوراهای عالی اداری در حقوق ایران»، ماهنامه کانون، شماره 109.
13. مزروعی ابیانه، یحیی؛ عبدالاحد، علی (1402). «نظام حقوقی حاکم بر شوراهای اداری درون قوه مجریه، آسیب‌شناسی و ارائه الگوی مطلوب»، فصلنامه دانش حقوق عمومی، سال 12، شماره 40.
14. منصوریان، مصطفی؛ محمدی، محمدحسین (1400). «بایسته‌های حقوقی تفویض اختیار صلاحیت‌های رئیس‌جمهور به معاونان در نظام حقوق اساسی ایران با نگاهی به نظرهای شورای نگهبان»، فصلنامه دانش حقوق عمومی، سال 11، شماره 36.
15. نوذری، محمد؛ شیخ‌الاسلامی، سیدمحسن (1395). «بررسی تطبیقی تعدد نهادهای قانون‌گذاری در حقوق اساسی ایران و فرانسه»، مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه، سال 2، شماره 1/1
16. وزیری، محمود؛ ابدی، سعیدرضا؛ هداوند، مهدی (1402). «تحلیل جایگاه، عملکرد و تصمیمات کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در ساختار حقوق شوراهای اداری»، پژوهش‌های نوین حقوق اداری، سال 5، شماره 14.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soodmandi A, Abbasi M. The Legal Basis for establishing a Council by the Government. qjal 2025; 12 (41) :152-210
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1388-fa.html

سودمندی عبدالمجید، عباسی محمود. مبانی قانونی ایجاد شورا توسط دولت. حقوق اداری. 1404; 12 (41) :152-210

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1388-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 41 - ( 1-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4710