مطالعه تطبیقی معیارهای اعمال نظارت قضایی در حقوق اداری ایران و انگلستان
|
محمدجواد رضایی زاده، احسان اکبری*، محمدمحسن روزی طلب |
|
|
چکیده: (5343 مشاهده) |
نظارت قضایی بر اعمال و تصمیمات اداری که به معنای کنترل این اعمال و تصمیمات توسط دستگاهی مستقل از قدرت اداری و اجرایی میباشد، از مهمترین ضمانت اجراهای تحقّق اصل حاکمیت قانون بوده و تضمینی مهم در برابر تجاوز مقامات عمومی از حدود صلاحیتها و اختیارات خود به شمار میرود. این روش نظارت، در حقوق اداری ایران و انگلستان به ترتیب مبتنی بر دو الگوی متمرکز و غیرمتمرکز نظارت قضایی میباشد که هریک، از ساز و کارهای اجرایی خاصی پیروی میکنند. به علاوه جهات و معیارهای اعمال این دو شکل از نظارت نیز از نقاط تمایز آن دو از یکدیگر به شمار میرود که این مقاله درصدد است تا آنها را با روشی توصیفی – تحلیلی مورد تبیین و بررسی قرار دهد. در حقوق ایران، دیوان عدالت اداری نظارت عالیه بر اعمال و تصمیمات اداری را بر مبنای صلاحیتهای مشخصی که براساس قانون از آن برخوردار میباشد و بر پایه دو معیار اصلی مشروعیت و صلاحیت اِعمال مینماید؛ حال آنکه نظارت قضایی بر اعمال دولت در حقوق انگلستان، بر پایه دو معیار یاد شده و توسط دادگاههای عمومی صورت میگیرد. |
|
واژههای کلیدی: نظارت قضایی، دادگاههای اداری، صلاحیت، تصمیمات اداری، مشروعیت |
|
متن کامل [PDF 155 kb]
(1190 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|