سازوکارهای موجود در نظام حقوق مالکیت صنعتی برای حمایت از نمودهای فرهنگ عامه
|
حمید عزیزی مرادپور* |
وزارت ارشاد |
|
چکیده: (3763 مشاهده) |
اگرچه آثار خلق شده جدید در حوزه فرهنگ عامه و یا الهام گرفته و یا مبتنی بر فولکلور عمدتاً مرتبط با حقوق مالکیت ادبی و هنری بوده و در قالب کپی رایت قابل حمایت میباشند؛ اما نظام کپی رایت به خاطر محدودیتهای آن از جمله شرط اصالت، مدت حمایت، شرط شناسایی مالک، مفهوم مالکیت و عینیت اثر برای حمایت از فرهنگ عامه کافی نیست و تا زمانی که یک نظام خاص حمایتی در سطح ملی[1] و بینالمللی شکل نگرفته است، بایستی از همه قالبهای مرتبط با مالکیت فکری از جمله مالکیت صنعتی برای حمایت از نمودهای فرهنگ عامه استفاده کرد. در حقوق موجود مالکیت صنعتی میتوان از ابزارهایی همچون: علایم تجاری جمعی و نشانههای جغرافیایی، اسرار تجاری و اصول رقابت غیرمنصفانه و ... برای حمایت از نمودهای فرهنگ عامه کمک گرفت.
[1]. پیشنویس لایحه حمایت از نمودهای فرهنگ عامه در وزارت دادگستری تهیه شده است و در سایت اینترنتی آن وزارتخانه قابل دسترسی است. از جناب آقای دکتر سیدحسن میرحسینی تشکر میکنم که تهیه این پیشنویس مرهون تلاشهای آن استاد فرهیخته است.
|
|
واژههای کلیدی: نمودهای فرهنگ عامه، مالیکت فکری، مالکیت ادبی- هنری، مالکیت صنعتی، علایم تجاری جمعی، نشانههای جغرافیایی |
|
متن کامل [PDF 443 kb]
(1533 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|