جایگاه معاون اول به عنوان کفیل رئیس جمهور و مسئولیتهای پیشبینی شده وی در نظام حقوقی ایران
|
محمد مظهری*، مرتضی قاسم آبادی، علی رضا ناصری |
|
|
چکیده: (4508 مشاهده) |
پست معاون اول رئیس جمهور با بازنگری قانون اساسی در سال 1368 پیشبینی شد و این مقام از طرف رئیس جمهور انتخاب شده و نیازی به تأیید مجلس در این خصوص ندارد و در انتصاب وی دارای صلاحیت اختیاری است. وظایفی در قانون اساسی همچون شرکت در جلسه علنی مجلس، اداره هیأت وزیران، هماهنگی معاونتهای رئیس جمهور و از همه مهمتر کفالت رئیس جمهور در زمان غیبت یا بیماری بیش از دو ماه، عزل، استعفا و فوت وی پیشبینی شد. به نظر با گرایش قانون اساسی 68 به سوی نظام نیمه ریاستی، پست معاون اول برای پر کردن خلأ ناشی از حذف نخست وزیری در ساختار قوه مجریه ایران پیشبینی شد. وجه تسمیه این مقام اصولاً به اصل 131 قانون اساسی و موجبات کفالت رئیس جمهور باز میگردد. از طرف دیگر، نظارتهایی همچون نظارت سلسله مراتبی، مالی و قضایی و همچنین تکالیفی مانند نداشتن دو شغل دولتی بر معاون اول رئیس جمهور اعمال میگردد. مقام یاد شده در دوران کفالت با برخی ابهامات و نارساییهایی قانونی مواجه است که در نوشتار حاضر مسائلی متناقضی بررسی میشود که در این رابطه وجود دارند. |
|
واژههای کلیدی: معاون اول، قانون اساسی، رئیس جمهور، نظارت، نظام حقوقی ایران. |
|
متن کامل [PDF 353 kb]
(8274 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|