نظارت قضایی دیوان عدالت اداری بر مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و شورای نگهبان
|
سیدمجتبی واعظی*1، سیدمحمد حسینی2 |
1- دانشگاه شیراز 2- دانشگاه شهید بهشتی |
|
چکیده: (2855 مشاهده) |
در نظام حقوقی ایران همواره یکی از مسائل اختلافی، بحث در مورد صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در نظارت بر تصمیمات مراجع مختلف از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس خبرگان بوده است. این نهادها با اتکاء بر وظایف ذاتی خود و در خلال آن، به وضع تصمیماتی مبادرت میکنند که برخی از آنها ماهیتاً صبغهای اداری دارند. با عنایت بر رویهی دیوان در نوع نگاه به تصمیمات این مراجع، هدف این نوشتار آن است که علاوه بر تبیین حوزهی صلاحیت مقررهگذاری، با تعریفی اجمالی از اعمال سیاسی، قضایی، تقنینی و اداری، به بررسی وظایف نهادهای مارالاشعار پرداخته و پیشفرض را بر این گذارده است که اعمال اداری آنها میتواند موضوع بازنگری قضایی باشد. چرا که به تعبیری، دیوان عدالت اداری به عنوان یک نهاد عالی قضایی دارای صلاحیت عام و ذاتی در رسیدگی به دعاوی اداری است. از اینرو، تبصرهی مادهی 12 قانون دیوان قابل انتقاد به نظر میرسد و اصل نظارتپذیری قدرت که ارتباط وثیقی با تضمین اصل حاکمیت قانون دارد، خروج بیدلیل عموم مصوبات این نهادها را از حوزهی صلاحیت هیأت عمومی بر نمیتابد. مضافاٌ؛ چنین استثنائاتی بر صلاحیت هیأت عمومی، یقیناً نقض حق افراد در دسترسی به مراجع صالح قضایی است. |
|
واژههای کلیدی: عمل اداری، مقررهگذاری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، مجلس خبرگان |
|
متن کامل [PDF 381 kb]
(2452 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|