[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

12

نسخه های نشریه 

     41

مقالات منتشر شده

358

تعداد داوران

290

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 6، شماره 17 - ( 12-1397 ) ::
جلد 6 شماره 17 صفحات 129-103 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش نظام اداری در ارتقای نظام پاسخگویی (مورد مطالعه: ادارات کل استان تهران)
الهه صبحی1، غلامحسن مسعود*1، محمدکاظم عمادزاده، احمدرضا شکرچی زاده1
1- دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد
چکیده:   (2309 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین حقوق اداری (بوروکراسی) و میزان پاسخگویی سازمانهای دولتی صورت گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت و روش، توصیفی (پیمایشی) و از نظر روابط بین متغیرها جزو مطالعات همبستگی است. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش‌نامه­های استاندارد می­باشد که از پرسش‌نامه دوبرین برای سنجش بوروکرات­مداری و از پرسش‌نامه بونز برای سنجش میزان پاسخگویی استفاده شده است. پایایی پرسش‌نامه­ها از طریق ضریب آلفای کرانباخ مورد ارزیابی و تأیید مجدد قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان رسمی ادارات کل استان تهران است که حجم نمونه آماری براساس فرمول کوکران 294 نفر محاسبه و با روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شده­اند. با توجه نتایج آزمون‌های کلوموگروف- اسمیرونف و شایپرو- ولیک، توزیع داده­ها بدست آمده از پرسش‌نامه­ها، غیرنرمال می­باشد. به همین دلیل برای سنجش میزان همبستگی بین متغیرهای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج آزمون اسپپرمن نشان می­دهد همبستگی مستقیم، قوی و مثبت بین مؤلفه­های بوروکراسی (سلسله­مراتب سازمانی، نظام قوانین و مقررات، تخصص­گرایی و شایسته­سالاری) با میزان پاسخگویی کارکنان وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: بوروکراسی، سلسله‌مراتب سازمانی، قوانین و مقررات، تخصص‌گرایی و پاسخگویی
متن کامل [PDF 612 kb]   (2471 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bureaucracy's Role in promoting accountability system (Case Study: general offices in Tehran province). qjal 2019; 6 (17) :103-129
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-328-fa.html

صبحی الهه، مسعود غلامحسن، عمادزاده محمدکاظم، شکرچی زاده احمدرضا. نقش نظام اداری در ارتقای نظام پاسخگویی (مورد مطالعه: ادارات کل استان تهران). حقوق اداری. 1397; 6 (17) :103-129

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-328-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 17 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4710