نقش نظام اداری در ارتقای نظام پاسخگویی
(مورد مطالعه: ادارات کل استان تهران)
|
الهه صبحی1، غلامحسن مسعود*1، محمدکاظم عمادزاده، احمدرضا شکرچی زاده1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد |
|
چکیده: (2309 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین حقوق اداری (بوروکراسی) و میزان پاسخگویی سازمانهای دولتی صورت گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیت و روش، توصیفی (پیمایشی) و از نظر روابط بین متغیرها جزو مطالعات همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد میباشد که از پرسشنامه دوبرین برای سنجش بوروکراتمداری و از پرسشنامه بونز برای سنجش میزان پاسخگویی استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرانباخ مورد ارزیابی و تأیید مجدد قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان رسمی ادارات کل استان تهران است که حجم نمونه آماری براساس فرمول کوکران 294 نفر محاسبه و با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدهاند. با توجه نتایج آزمونهای کلوموگروف- اسمیرونف و شایپرو- ولیک، توزیع دادهها بدست آمده از پرسشنامهها، غیرنرمال میباشد. به همین دلیل برای سنجش میزان همبستگی بین متغیرهای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج آزمون اسپپرمن نشان میدهد همبستگی مستقیم، قوی و مثبت بین مؤلفههای بوروکراسی (سلسلهمراتب سازمانی، نظام قوانین و مقررات، تخصصگرایی و شایستهسالاری) با میزان پاسخگویی کارکنان وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: بوروکراسی، سلسلهمراتب سازمانی، قوانین و مقررات، تخصصگرایی و پاسخگویی |
|
متن کامل [PDF 612 kb]
(2471 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|