قیمتگذاری تبعیضآمیز در حقوق رقابت تطبیقی
|
جعفر نوری یوشانلوئی*1، هدایت فرخانی2 |
1- دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 2- حقوق تجاری اقتصادی بینالمللی دانشگاه تهران |
|
چکیده: (4821 مشاهده) |
تبعیض قیمت یا قیمت گذاری تبعیضآمیز یکی از رویههای ضد رقابتی است که ممکن است در بازار رخ داده و در پی آن کالا و خدمات یکسان با قیمتهای متفاوت به مصرفکنندگان عرضه گردد. از آنجا که این عمل، منافی اصل رقابت منصفانه در محیط اقتصادی بوده و گاهی نیز ممکن است به شکست بازار بینجامد؛ لذا وجود مقررات تنظیمکننده از سوی دولتها در جهت پیشگیری و برخورد با آن ضروری تشخیص و برهمین اساس نیز بسیاری از کشورها مقرراتی را در این زمینه تدوین و از طریق مراجع اداری و قضائی به مرحلهی اجرا در آوردهاند؛ از جملهی این کشورها، ایالات متحده آمریکاست که قوانین مختلفی را به تصویب رسانده و الگویی برای سایر کشورها شده است. در کشور ما نیز اعمال تبعیضآمیز در همهی زمینهها از دیر باز مورد نهی قرار گرفته ولی نه تعریف کاملی از آن تاکنون ارائه شده، نه مبانی اقتصادی آن مورد تحلیل قرار گرفته و نه با آثار حقوقی آن به درستی برخورد شده است. در حالی که حجم وسیع اعمال تجاری و گسترش روز افزون بازارها در سطح جهانی موجب شیوع جلوههای مختلفی از قیمت گذاری تبعیض آمیز در ابعاد داخلی و بینالمللی شده و مطالعهی علمی آن در پرتو مقررات جاری را اجتناب ناپذیر ساخته است. |
|
واژههای کلیدی: تبعیض قیمت، حقوق رقابت، بازار، حقوق ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا. |
|
متن کامل [PDF 281 kb]
(558 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|