تحوّلات الگوهای مدیریتیِ خدمات عمومی؛
از خدمات عمومی کلاسیک تا خدمات عمومی نوین
|
مجید نجارزاده هنجنی* |
دانشگاه علم و فرهنگ تهران |
|
چکیده: (2580 مشاهده) |
یکی از موضوعات ثابت مباحث اقتصاد سیاسی، حقوق عمومی و مدیریت دولتی، حدود دخالت دولت در عرصههای اقتصادی و اجتماعی بوده است. به گونهای که نظرهای مختلف در این خصوص، مکاتب و نحلههای مختلف فکری را شکل داده است. اجرای آموزههای هر کدام از این مکاتب، منجر به تغییر در مفهوم و مصادیق خدمات عمومی شده است؛ در دوره حاکمیت آموزههای اقتصاد آزاد، خدمات عمومی در مصادیق حاکمیتی محدودی خلاصه میشد و ضمن تأکید بر حداقلسازی نقش دولت در امور اقتصادی، مداخله دولت در این مصادیق محدود پذیرفته شده بود. با افول عملی مکتب اقتصاد آزاد و رواج آموزههای دولتگرای سوسیالیستی و کینزی، خدمات عمومی به لحاظ مصداقی توسعه یافت و بر لزوم برقراری مدیریت دولتی در آنها تأکید شد؛ اما بروز بحرانهای دولتهای حداکثری، سبب بازآفرینی الگوهای اقتصاد لیبرالیستی در قالب مکاتب نئوکلاسیک شد و «مدیریت دولتی نوین»، خصوصیسازی خدمات عمومی و تنظیمگری این بازار را در دستورکار قرار داد. تحوّل آخر، مربوط به الگوی حکمرانی خوب است که با محور قرار دادن ملاک «کارآمدی»، مشارکت دولت با بخش خصوصی را تجویز میکند و با پیش کشیدن الگوی «خدمات عمومی نوین»، تضمین حقوق شهروندی را مسئولیت اساسی دولت میداند. مقاله حاضر با استفاده از روش کتابخانهای به جمعآوری اطلاعات و سپس با بهرهگیری از روش توصیفی و تحلیلی به ارائه تصویری از سیر تحوّلات نقش دولت در مدیریت خدمات عمومی پرداخته و ریشههای نظری و عملی این تحوّلات را تبیین و نهایتاً ابعاد مفهومی الگوی خدمات عمومی نوین را تشریح کرده است. |
|
واژههای کلیدی: دولت، حکمرانی خوب، خدمات عمومی، مدیریت دولتی، منافع عمومی |
|
متن کامل [PDF 207 kb]
(781 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|