[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

12

نسخه های نشریه 

     41

مقالات منتشر شده

358

تعداد داوران

290

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 7، شماره 23 - ( 6-1399 ) ::
جلد 7 شماره 23 صفحات 127-107 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی نظارت قضایی هیأت‌ عمومی و هیأت‌های تخصصی دیوان عدالت اداری بر تفاسیر اداری، بر مبنای رأی «شورون»
محمدرضا رفیعی*، محمدقاسم تنگستانی
چکیده:   (2919 مشاهده)
یکی از جنبه­های اعمال نظارت قضایی بر تصمیمات اداری، نظارت بر تفاسیر عام­الشمولِ مقامات اداری از قوانین است. اما پرسش این است که حدود اختیارات مراجع قضایی در انجام این بازنگری تا کجاست؟ پاسخ­های متصور به این پرسش کلیدی، ذیل عنوان «معیارهای بازنگری قضایی» صورت­بندی می­شود.
 رأی «شورون» به عنوان یکی از آرای مهم و دوران­سازِ دیوان عالی فدرال آمریکا در حوزه دادرسی اداری، پاسخ قابل توجهی به این پرسش کلیدی است و در این مقاله، به صورت تفصیلی، مبنای ارزیابی رویه هیأت­ عمومی و هیأت­های تخصصی دیوان عدالت اداری قرار می­گیرد. رأی شورون دربردارنده تجویز یک تکلیف مبتنی بر دو گام برای دادگاه بازنگری‌کننده در تفاسیر اداری است. به موجب گام اول، چنانچه حکم قانون صریح باشد؛ تکلیف اداره و دادگاه روشن است؛ اما اگر قانون مبهم باشد؛ در گام دوم و با کنار گذاشتنِ معیار بازنگری از نو، دادگاه باید به دنبال پاسخ این پرسش باشد که آیا تفسیر اداره از قانون مبهم، معقول است؟ ارزیابی رویه هیأت­های عمومی و تخصصی دیوان عدالت اداری نشان می­دهد برخی آرای آنها با چارچوب تعریف شده در رأی شورون مطابقت دارد و برخی دیگر مغایر آن است و در مجموع بر پاسخ (های) مشخصی به پرسش کلیدیِ پیش گفته استوار نیست. هدف بنیادیِ این مقاله، روشن ساختنِ ضرورت تأمل در حدود اختیارات این هیأت­ها در رسیدگی به درخواست ابطال مقرراتی است که متضمن تفاسیر عام­الشمول از قوانین، بویژه قوانین مبهم هستند؛ همچنین این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، رأی شورون را با قیود و ملاحظاتی، قابل قبول و رعایت آن از سوی هیأت­های موصوف را قابل دفاع می­داند.
واژه‌های کلیدی: قانون صریح، قانون مبهم، تفسیر اداری، بازنگری از نو، تفسیر معقول
متن کامل [PDF 434 kb]   (808 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


رفیعی محمدرضا، تنگستانی محمدقاسم. ارزیابی نظارت قضایی هیأت‌ عمومی و هیأت‌های تخصصی دیوان عدالت اداری بر تفاسیر اداری، بر مبنای رأی «شورون». حقوق اداری. 1399; 7 (23) :107-127

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-653-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 23 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4710