شناسایی مؤلفههای مدیریت استعداد با تأکید بر ماندگاری منابع دانشی با استفاده از روش فراترکیب
|
بی بی عصمت سرفرازی*، نورمحمد یعقوبی، محمد محمدی، جلیل جراحی |
|
|
چکیده: (1894 مشاهده) |
با عنایت به اینکه در سالهای اخیر، مواردی از عدمماندگاری منابع دانشی در سازمانها گزارش شده است؛ بنابراین، در این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای مدیریت استعداد با تأکید بر ماندگاری منابع دانشی با بهرهگیری از رویکرد فراترکیب به بررسی مطالعات کیفی انجام شده در زمینه مدیریت استعداد و ماندگاری منابع دانشی بین سالهای 1390 تا 1398 و مقالات انگلیسی بین سالهای 2000 تا 2020 پرداخته شد. در این راستا، پس از جستوجو در پایگاههای علمی معتبر و استخراج 31 پژوهش مرتبط و بررسی آنها با استفاده از نظرات خبرگان، درنهایت 62 کد، 32 مفهوم و 4 مقوله در بخش مدیریت استعداد با تأکید با ماندگاری منابع دانشی شناسایی شد. در ادامه نیز میزان اهمیت و اولویت هر یک از کدها با استفاده از آنتروپی شانون تعیین شد. نتایج نشان داد، مؤلفههای مدیریت استعداد مؤثر بر ماندگاری منابع دانشی شامل عوامل برونسازمانی (محیط خارجی)، عوامل شغلی (استقلال شغلی، امنیت شغلی، تناسب شغلی، توانمندسازی، رضایت شغلی، غنیسازی شغلی و موقعیت شغلی)، عوامل فردی (ویژگی فردی، اخلاق کاری، روحیه کارکنان و مهارت فردی)، و عوامل سازمانی (انعطافپذیری سازمان، اهداف استراتژیک، برند سازمانی، بهرهوری پاداش، دستمزد و تعهد سازمانی) میباشند که از این میان مؤلفههای سازمانی و شغلی بیشترین تأثیر را بر مدیریت استعداد با تأکید بر ماندگاری منابع دانشی داشتند. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت استعداد، ماندگاری، منابع دانشی، فراترکیب |
|
متن کامل [PDF 775 kb]
(1123 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|