بررسی وضعیت سیاستگذاری عمومی و خطمشیگذاری دولت در دورههای آموزشی مهارتی در ایران
|
ریحانه قوسی، محمد نوریان*، اسدالله عباسی |
|
|
چکیده: (2161 مشاهده) |
یکی از وظایف اصلی دولتها، اعمال سیاستگذاری است. دولتها وظایف گوناگونی را مطابق قانون برعهده دارند؛ اما باتوجه به اینکه در بعضی از موارد، ورود پیدا نمیکنند یا نباید ورود یابند، بعضی از آن وظایف را با صلاحدیدی به بخشهای دیگر واگذار میکنند. دولتها میکوشند با تنظیم قواعد و مقررات و تدوین سیاستها، نقش مدیریتی را به عهده بگیرند. دورههای آموزشی مهارتی، کلید توسعه پایدار در هر کشور است و در حال حاضر، اهمیت خاص آن بر کسی پوشیده و پنهان نیست. در کشور ما نیز ارائهدهندگان آموزش و متولیان تربیت مهارتی و فنی در سطوح مختلف، بسیار متنوع و گسترده هستند. وجود یک نظام منسجم و پویا در حوزه دورههای آموزشی و تربیت مهارتی ـ حرفهای به همراه یک نهاد هماهنگکننده، از الزامات تضمین کیفیت و ارتقای جایگاه آن در کشور است؛ باوجود تاکید بر جایگاه آن، همچنین تشکیل نهاد هماهنگکننده؛ تشکیل یک نظام کارآمد متناسب ضروری بهنظر میرسد.
این پژوهش با هدف بررسی نهادهای سیاستگذار و خطمشیگذار در حوزۀ دورههای آموزشی مهارتی، به دنبال توصیف وضعیت کنونی آنها و ارائه اولویتبندی از نهادها و دستگاههای سیاستگذار در این حوزه است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، و نحوۀ گردآوری دادههای توصیفی از نوع پیمایشی است. برای رتبهبندی نهادها از تکنیک دلفی و آزمون تی استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از بین کلیه نهادهای مورد بررسی، هفت نهاد خطمشیگذار موثر بر دورههای آموزشی مهارتی در کشور از دیدگاه خبرگان تعیین گردید. |
|
واژههای کلیدی: سیاستگذاری، حقوق عمومی، دولت، دورههای آموزشی مهارتی، خطمشیگذاری آموزشی |
|
متن کامل [PDF 660 kb]
(1919 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|