کیفیت خدمات دفاتر الکترونیک قضایی و اعتماد شهروندان
|
رسول عباسی* ، محمد طالاری ، زهرا میرزایی |
|
|
چکیده: (1923 مشاهده) |
در سالهای اخیر، خدمات دولت الکترونیکی بهویژه در زمان همهگیری ویروس کرونا به شدت در حال افزایش است و ایجاد و حفظ اعتماد شهروندان به دریافت این شکل ارائه خدمات، ضروری است. بالطبع قوه قضاییه نیز در حال گسترش خدمات الکترونیکی خود خصوصاً از مجرای تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. از این رو، هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات قضایی و اثر آن بر اعتماد شهروندان به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. این دفاتر در حال حاضر، ترکیبی از خدمات حضوری و الکترونیکی را ارائه میدهند. جامعه آماری این پژوهش، شهروندانی است که به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کردهاند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامههای استاندارد بین 384 نفر از مراجعان به این دفاتر توزیع شد. بررسی میانگین پاسخهای مراجعان به دفاتر الکترونیک قضایی نشان داد عدد میانگین رضایت مراجعان از خدمات الکترونیک، بسیار بالاتر از خدمات حضوری است. تحلیل متغیرها به تفکیک ابعاد نیز نشان میدهد مراجعان، رضایت بسیار پایینی از کیفیت خدمات حضوری دفاتر در دو بعد اصلی قابلیت اطمینان و پاسخگویی دارند. میانگین پاسخها در سه بعد ویژگیهای فیزیکی، تضمین و همدلی بیشتر از حد میانگین است. میانگین پاسخها در ابعاد پرسشنامه ارزیابی کیفیت سامانه الکترونیکی نشان میدهد مراجعان رضایت بالایی از کیفیت کار این سامانه در دو بعد کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات الکترونیک دارند ولی رضایت از کیفیت سیستم از حد میانگین، کمتر است. رضایت بسیار بالای مراجعان از خدمات الکترونیک در مقایسه با خدمات حضوری و همچنین اثر بیشتر خدمات الکترونیکی بر اعتماد مراجعان دلالت میکند که قوه قضاییه کشور باید هر چه بیشتر به سمت کاهش خدمات حضوری و افزایش خدمات الکترونیک با استفاده از فناوریهای روز باشد. وجود بخشهای راهنمای جامع در زمینه نحوه استفاده از سیستم همراه با تصاویر به منظور سادهسازی و کاربرپسند نمودن استفاده از آن و شفافسازی دستورالعملهای استفاده از خدمات الکترونیک از پیشنهادهای پژوهش است. |
|
واژههای کلیدی: اعتماد شهروندان، کیفیت خدمات الکترونیک، دادرسی الکترونیکی، قوه قضاییه، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی. |
|
متن کامل [PDF 441 kb]
(447 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|