[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

12

نسخه های نشریه 

     41

مقالات منتشر شده

358

تعداد داوران

290

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 11، شماره 38 - ( 3-1403 ) ::
جلد 11 شماره 38 صفحات 199-177 برگشت به فهرست نسخه ها
سپردن تأمین خدمات عمومی به اشخاص خصوصی (دفاتر پیشخوان دولت) در پرتو اصول خدمات عمومی
محمدحسین صادقی* ، محمدجواد رضایی زاده
چکیده:   (990 مشاهده)

امروزه ارائه بسیاری از خدمات عمومی دولت در گروی بهره‌گیری از ارتباطات و فناوری اطلاعات است. بررسی رژیم حقوقی حاکم بر دفاتر پیشخوان شامل: ایجاد، نظارت بر دفاتر، و وظایف آن‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای دولت الکترونیک؛ مستلزم شناخت مبانی دولت الکترونیک است؛ همچنین، می‌بایست ملاحظات دولت‌ها در واگذاری ارائه خدمات به بخش خصوصی را واکاوی کرد تا مستندات قانونی واگذاری خدمات عمومی به دفاتر پیشخوان دولت موجه شود. دفاتر پیشخوان در حقوق اداری ایران با دو الگوی مقررات‌گذاری مواجه بوده‌اند: هیأت‌وزیران اختیار خود را به کارگروهی از وزرا سپرد و کارگروه با تصویب «آیین‌نامه ایجاد و بهره‌برداری از دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی» در سال 1389، مقرراتی مفصل پیش‌بینی کرد. در الگوی بعدی، دولت طی تصویب‌نامه‌ای؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را مکلف به صدور مجوز مقرر داشته و جزئیات تفصیلی مقررات در مجموعه دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه سال 1396 این سازمان یافت می‌شود. با روش توصیفی- تحلیلی درصدد پاسخگویی به این پرسش هستیم که ارائه خدمات عمومی به‌صورت الکترونیک توسط اشخاص خصوصی چه نسبتی با نظریه خدمات عمومی و اصول حاکم بر آن دارد؟ به نظر می‌رسد، اصول حاکم بر خدمات عمومی، بر خدمات عمومی الکترونیک نیز حاکم است و بین ضرورت تحول نظام اداری و اصول خدمات عمومی، تعارضی نیست و بخش خصوصی (دفاتر پیشخوان دولت) می‌تواند تحت نظارت دولت، خدمات ارائه دهد.
 

واژه‌های کلیدی: اصول خدمات عمومی، دولت الکترونیک، دفاتر پیشخوان دولت، قانون مدیریت خدمات کشوری، خدمات عمومی.
متن کامل [PDF 472 kb]   (418 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. ابوالحمد، عبدالحمید (1388). حقوق اداری ایران، تهران: نشر توس.
2. امامی، محمد و استوار سنگری، کورش (1402). حقوق اداری جلد 1، تهران: نشر میزان.
3. دوگی، لئون (1393). دروس حقوق عمومی، ترجمه محمدرضا ویژه، تهران: نشر میزان.
4. رضایی‌زاده، محمدجواد (1395). حقوق اداری 1، تهران: نشر میزان.
5. طباطبایی مؤتمنی، منوچهر (1401). حقوق اداری، تهران: نشر سمت.
6. طباطبایی مؤتمنی، منوچهر (1402). حقوق اداری تطبیقی، تهران: نشر سمت.
7. کاتوزیان، ناصر (1393). فلسفه حقوق جلد 1، تهران: نشر شرکت سهامی انتشار.
8. مرکز آموزش مدیریت دولتی (1390). آشنایی با ده برنامه تحول اداری و شاخص‌های مرتبط با آن، تهران: نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی.
9. موسی‌زاده، رضا (1402). حقوق اداری (2-1)، تهران: نشر میزان
10. هداوند، مهدی (1400). حقوق اداری تطبیقی جلد 1، تهران: نشر سمت.
11. هداوند، مهدی و مشهدی، علی (1395). اصول حقوق اداری در پرتو آراء دیوان عدالت اداری، تهران: نشر خرسندی.
12. مقالات
13. رضایی‌زاده، محمدجواد و سهرورد، زرشکیان (1390). «مدخلی بر خدمات عمومی الکترونیک در نظام حقوقی ایران»، مجله علمی حقوق خصوصی، شماره 2، صص 168-137.
14. ضرابی، حمید و همکاران (1401). «فرآیند تحقق مشارکت در دولت الکترونیک»، ماهنامه علمی جامعه‌شناسی سیاسی ایران، شماره 9، صص 1397-1375.
15. عبداله‌زاده، انس و حاجی‌پور کندرود، علی (1401). «تحلیل چالش‌های دولت الکترونیک با حریم خصوصی اطلاعاتی شهروندان»، فصلنامه حقوق اداری، شماره 31، صص 190-168.
16. فرهادی‌نژاد، محسن (1385). «دولت الکترونیک و حکومت‌داری خوب»، مجله تدبیر، شماره 169، صص 27-22.
17. محمدیان، محسن و وهاب‌زاده، شادان (1384).«دولت الکترونیک پارادایمی در ارائه خدمات عمومی و اصلاح نظام اداری کشور»، فصلنامه تخصصی مدیریت، شماره 3، صص 19-11.
18. منابع اینترنتی
19. مجموعه دستورالعمل‌های دفاتر پیشخوان خدمات موضوع ماده 6 مصوبه شماره 3 جلسه 261 مورخ 15/05/1396، تاریخ مراجعه 29/12/1402، دسترسی در آدرس اینترنتی:
20. https://asnad.cra.ir/fa/Public/Documents/Details/39d607f1-a43d-e911-9678-0050569b0899.
21. آیین‌نامه صدور پروانه ایجاد، تأسیس و راه‌اندازی، دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی، تاریخ انتشار 16/08/1396، تاریخ مراجعه 29/12/1402، دسترسی در آدرس اینترنتی:
22. https://asnad.cra.ir/fa/Public/Documents/Details/6c8031e2-a8c3-e711-80cc-0050568735c7.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi M, Rezayeezadeh M. Outsourcing the Provision of Public Services to Private Individuals (Government Service Centers) in Light of the Principles of Public Services. qjal 2024; 11 (38) :177-199
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1281-fa.html

صادقی محمدحسین، رضایی زاده محمدجواد. سپردن تأمین خدمات عمومی به اشخاص خصوصی (دفاتر پیشخوان دولت) در پرتو اصول خدمات عمومی. حقوق اداری. 1403; 11 (38) :177-199

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1281-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 38 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4710