[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

11

نسخه های نشریه 

     38

مقالات منتشر شده

334

تعداد داوران

270

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 10، شماره 33 - ( 12-1401 ) ::
جلد 10 شماره 33 صفحات 269-245 برگشت به فهرست نسخه ها
بازتعریف مفهوم تنظیم‌گری: از رویکرد تمرکز گرا تا عدم تمرکز
مهدی هداوند ، فرهاد جم*
چکیده:   (833 مشاهده)
تنظیم‌گری، مفهومی مناقشه‌برانگیز است که از منظر نهادهای دولت، میزان تمرکز و عدم تمرکز، منافع، موضوع، بخش، فعالیت تحت‌تنظیم، تنظیم‌شوندگان، چگونگی وضع پایش و اجرای قواعد و مقام‌ها یا نهادهای متکفل آن، اختیار، ارکان، ابزار، قاصدانه بودن یا نبودن، مستقیم یا غیرمستقیم بودن، رسمی‌یا غیررسمی‌بودن، مشارکت، تأمین منافع، خیر و رفاه عمومی و حتی جغرافیای تنظیم‌گری برداشت‌های متفاوت و گاه متعارض از آن شده است. در عین حال اگرچه متداول‌ترین برداشت از این مفهوم، رویکرد دولت- محور و فرمان و کنترل است که به‌موجب آن تنظیم‌گری توسط دولت و از طریق قواعد حقوقی دارای ضمانت اجرای رسمی اعمال می‌شود، اما این رویکرد، به رقم اهمیتش، به‌تنهایی قادر به ارائه تصویری جامع از آنچه در قلمرو تنظیم‌گری، به ویژه در بستر حکمرانی غیرمتمرکز و شبکه‌ایِ متشکل از بازیگران گوناگون، به‌ویژه نهادهای مستقل تنظیم‌گر عمومی دولتی و غیردولتی، بنگاه‌های خصوصی، و جامعه مدنی، رخ می‌دهد نیست. بر این اساس در این نوشتار با مروری بر ادبیات تنظیم‌گری و بررسی تعاریف گوناگون آن، نشان داده می‌شود که تنظیم‌گری نه منحصر به نوع فرمان و کنترل است و نه دولتْ، یگانه تنظیم‌گر است. پس از تحلیل تنظیم‌گری به مثابه ابزار حکمرانی غیرمتمرکز، تعریف نگارندگان از این مفهوم، بر مبنای مرور تعاریف موجود و تحلیل خود از موضوع، ارائه می‌شود و یکایک اجزاء تعریفِ ارائه‌شده، توجیه و تبیین می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: تنظیم‌گری، فرمان‌وکنترل، تمرکز و عدم تمرکز
متن کامل [PDF 335 kb]   (369 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Baldwin, Robert, Cave, Martin, & Lodge, Martin (2010). Introduction: Regulation-The field and the developing agenda. In R. Baldwin, M. Cave, & M. Lodge (Eds.), The Oxford handbook of regulation. London: Oxford university press. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780199560219.001.0001]
2. Baldwin, Robert, Cave, Martin, & Lodge, Martin (2012). Understanding regulation: theory, strategy, and practice (Second Edi). London: Oxford University Press on Demand. [DOI:10.1093/acprof:osobl/9780199576081.001.0001]
3. Braithwaite, Valerie (2017). Closing the gap between regulation and the community. In P. Drahos (Ed.), Regulatory theory: Foundations and applications (pp. 27-41). Australia: ANU Press. [DOI:10.22459/RT.02.2017.02]
4. Christensen, Jørgen Grønnegård (2011). Competing theories of regulatory governance: reconsidering public interest theory of regulation. In D. Levi-Faur (Ed.), Handbook on the Politics of Regulation (pp. 96-110). Massachusetts: Edward Elgar Publishing. [DOI:10.4337/9780857936110.00017]
5. Cohn, Margit (2011). Law and regulation: the role, form and choice of legal rules. In D. Levi-Faur (Ed.), Handbook on the politics of regulation (pp. 185-200). Massachusetts: Edward Elgar Publishing. [DOI:10.4337/9780857936110.00025]
6. Drahos, Peter & Krygier, Martin (2017). Regulation, institutions and networks. In P. Drahos (Ed.), Regulatory theory: Foundations and applications (pp. 1-24). Australia: ANU Press. [DOI:10.22459/RT.02.2017.01] [PMID]
7. Gunningham, Neil (2012). Regulatory reform and reflexive regulation: beyond command and control. In Reflexive governance for global public goods. Massachusetts: MIT Press. [DOI:10.7551/mitpress/9780262017244.003.0103]
8. Harguindéguy, Jean-Baptiste (2007). Government. In Encyclopedia of Governance (pp. 385-389), California: Sage.
9. Hood, Christopher, Rothstein, Henry & Baldwin, Robert (2001). The government of risk: Understanding risk regulation regimes. New York: Oxford University Press. [DOI:10.1093/0199243638.001.0001]
10. Levi-Faur, David (2011). Regulation and regulatory governance. In David Levi Faur (Ed.), Handbook on the Politics of Regulation (pp. 3-24). Massachusetts: Edward Elgar Publishing. [DOI:10.4337/9780857936110.00010]
11. Levi-Faur, David (2017). Regulatory capitalism. In Regulatory theory: Foundations and applications (pp. 289-302). Australia: ANU Press. [DOI:10.22459/RT.02.2017.17]
12. Ogus, Anthony (2011). W(h)ither the economic theory of regulation? What economic theory of regulation? In D. Levi-faur (Ed.), Handbook on the Politics of Regulation (pp. 31-44). Massachusetts: Edward Elgar Publishing.
13. Scott, Colin (2010). Regulatory Governance and the Challenge of Constitutionalism. In D. Oliver, T. Prosser, & R. Rawlings (Eds.), The regulatory state: constitutional implications (pp. 15-33). New York: Oxford University Press. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199593170.003.0002] [PMCID]
14. Scott, Colin (2017). The regulatory state and beyond. In P. Drahos (Ed.), Regulatory theory: Foundations and applications (pp. 265-287). Australia: ANU Press. [DOI:10.22459/RT.02.2017.16] [PMCID]
15. Black, Julia (2002). Critical Reflections on Regulation. Australian Journal of Legal Philosophy, 27, 1-35.
16. Bora, Alfons (2017). Semantics of ruling : reflective theories of regulation, governance and law. In R. Paul, M. Mölders, A. Bora, M. Huber, & P. Münte (Eds.), Society, Regulation and Governance (pp. 15-37). Edward Elgar Publishing. [DOI:10.4337/9781786438386.00008]
17. Coglianese, Cary., & Mendelson, Evan (2010). Meta-Regulation and Self-Regulation. Regulation, 12, 1-36. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780199560219.003.0008] [PMID]
18. Smith, Dimity Kingsford (2002). What is Regulation ? A Reply to Julia Black. Australian Journal of Legal Philosophy, 27, 10.
19. Trebeck, Katherine (2009). Corporate responsibility and social sustainability: Is there any connection. Power, Culture, Economy: Indigenous Australians and Mining, CAEPR Research Monograph No, 30. [DOI:10.22459/CAEPR30.08.2009.06]
20. Windholz, E., & Hodge, G. A. (2012). Conceptualising Social and Economic Regulation: Implications for Modern Regulators and Regulatory Activity. Monash University Law Review, 38(49), 212-237.
21. EPA TAS, 'Regulatory Tools', Environment Protection Autority Tasmania, 2005, 2003, 1-20
22. Scott, Alister, et al, Regulatory Tools: A Literature Review | Semantic Scholar.com' [accessed 5 April 2021].
23. 'Voluntary Agreements | Eurofound' [accessed 25 March 2021]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hadavand M, jam F. Redefining of the Concept of Regulation: From Centered to Decentered Approach. qjal 2023; 10 (33) :245-269
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1115-fa.html

هداوند مهدی، جم فرهاد. بازتعریف مفهوم تنظیم‌گری: از رویکرد تمرکز گرا تا عدم تمرکز. حقوق اداری. 1401; 10 (33) :245-269

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1115-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 33 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4660