[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
محورهای موضوعی::
صفحه اصلی::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
فهرست مقالات آماده انتشار::
فرم تعهد نویسندگان::
فرم تعارض منافع::
فرایند داوری::
پرسش های متداول::
اسامی داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار فصلنامه

تعداد دوره ها

11

نسخه های نشریه 

     36

مقالات منتشر شده

318

تعداد داوران

263

..
همکاری با انجمن
این فصلنامه به موجب تفاهم نامه منعقد شده میان مرکز آموزش مدیریت دولتی و انجمن علمی ایرانی حقوق اداری، از همکاری با این انجمن برخوردار است.
..
پرتال نشریات علمی
..
دسترسی آزاد
..
ای نماد
..
:: دوره 11، شماره 36 - ( 11-1402 ) ::
جلد 11 شماره 36 صفحات 50-29 برگشت به فهرست نسخه ها
نظارت هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) بر قراردادهای اداری آسیب‌شناسی ساختار و صلاحیت
میثم ابوطالبی نجف آبادی ، ولی رستمی* ، فرامرز عطریان
چکیده:   (86 مشاهده)
قراردادهای اداری به عنوان یکی از بستر­های عمده فساد در امور عمومی ذکر می­شوند. با توجه به تأمین اعتبار قراردادهای اداری از بودجه عمومی و مبلغ بالای این قراردادها، مقامات اداری در انجام تصمیم اداری مربوطه تحت تأثیر منافع شخصی قرار می­گیرند. با توجه به افزایش کارایی و بهره­وری سازمان‌های اداری و ضرورت حمایت و تضمین حقوق شهروندان در مقابل سوء استفاده مقامات عمومی، نظارت بر قراردادهای اداری امری ضروری می­باشد. در این راستا مراجع نظارتی متعددی نظارت بر قراردادهای اداری را اعمال می­کنند که هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) یکی از آنها است. حال اینکه قراردادهای اداری دارای چه ویژگی‌هایی هستند که نظارت بر آن‌ها لازم می‌شود و هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) به عنوان یک مرجع اختصاصی نظارتی تا چه حدی می­تواند به اعمال نظارت بر قراردادهای اداری ­بپردازد و چالش‌های پیش‌رو این مرجع کجاست، موضوع مورد بحث مقاله حاضر می‌باشد که نگارندگان با ارجاع به نظام حقوقی ایران در صدد تبیین آن هستند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به دنبال تجزیه و تحلیل موضوع هستیم. یافته­های این مقاله نشان می­دهد که نظارت این مرجع دارای آسیب­های ساختاری مانند عدم وجود نماینده قوه مقننه در هیات مذکور و برخی آسیب­های صلاحیتی چون، عدم صلاحیت نظارت بر معیارها و روش­های ارزیابی پیشنهادها است. در این راستا به نظر تدوین یک آیین نظارتی ویژه جهت نظارت این هیات بر قراردادهای اداری و تشریفات حاکم بر آن ضروری است.
 
واژه‌های کلیدی: فساد، قراردادهای اداری، هیات رسیدگی به شکایات، نظارت، ساختار، صلاحیت
متن کامل [PDF 660 kb]   (35 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abotalebi najafabadi M, rostami V, Atrian F. Supervision of the complaints Board (law on tenders) on administrative contracts, pathology of structure and competence. qjal 2024; 11 (36) :29-50
URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1229-fa.html

ابوطالبی نجف آبادی میثم، رستمی ولی، عطریان فرامرز. نظارت هیات رسیدگی به شکایات (قانون برگزاری مناقصات) بر قراردادهای اداری آسیب‌شناسی ساختار و صلاحیت. حقوق اداری. 1402; 11 (36) :29-50

URL: http://qjal.smtc.ac.ir/article-1-1229-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 36 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری Administrative Law
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4642